"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

Umur 7 tahun sudah bergelar tunangan orang

KOSMO
Tangkap layar video yang memaparkan majlis pertunangan pasangan kanak-kanak berusia tujuh tahun di Madura, Jawa Timur. - TIKTOK @z0yaahmad
JAKARTA – Sebuah video tular di media sosial Indonesia memaparkan majlis pertunangan seorang kanak-kanak berumur tujuh tahun di Madura, wilayah Jawa Timur, lapor akhbar Tribunnews semalam.

Lebih mengejutkan, budak perempuan yang tidak didedahkan namanya  itu ditunangkan dengan seorang kanak-kanak  lelaki yang juga berusia tujuh tahun. 

Menerusi rakaman video yang dimuat naik dalam akaun TikTok @z0yaahmad, penduduk tempatan dilihat menghadiri majlis berkenaan dan menyaksikan pertunangan mereka. 

Keluarga kanak-kanak lelaki itu membawa barang-barang hantaran termasuk emas.

Seorang ahli keluarganya menyarungkan perhiasan pada kanak-kanak perempuan itu sama seperti majlis pertunangan orang dewasa. 

Menurut pemilik akaun TikTok tersebut, kedua-dua mereka dijodohkan sejak dari kecil dan akan berkahwin apabila memasuki usia dewasa. – AGENSI

Tiada ulasan: