"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

2 polis jadi ‘bidan terjun’ bantu wanita lahir anak di SJR

FMT Reporters

Seorang wanita selamat melahirkan anak di sekatan jalan raya di Expressway Kuching-Samarahan, Kota Samarahan, dengan dibantu dua anggota polis dari IPD Kota Samarahan. (Gambar Facebook)

PETALING JAYA: Dua anggota polis bertindak sebagai “bidan terjun” apabila membantu seorang wanita melahirkan bayi perempuan dalam kereta di sekatan jalan raya (SJR) di Expressway Kuching-Samarahan, Kota Samarahan, malam tadi.

Anggota polis wanita masing-masing berpangkat Lans Koperal dan Koperal dari Ibu Pejabat Polis Daerah (IPD) Kota Samarahan bertugas di SJR itu, ketika kejadian pada 11.50 malam.

Sebelum itu, wanita berusia 26 tahun berasal dari Kampung Semera Ulu, Asajaya, bersama suaminya berusia 28 tahun melalui SJR ketika dalam perjalanan ke Hospital Umum Sarawak (HUS).

Noor Fatihah Azelam, 27, berkata, dia yang bertugas menjaga SJR bermula 4 petang hingga 12 tengah malam bergegas membantu selepas dimaklumkan seorang lelaki yang isterinya mahu bersalin.

“Selepas menghampiri kereta berkenaan, saya melihat wanita itu sudah melahirkan anak.

“Saya membantu merungkaikan tali pusat yang berbelit di leher bayi itu,” katanya menurut laporan Harian Metro.

Noor Fatihah berkata, selepas itu dia dibantu rakannya, Koperal Perakson Jennie, 40, menyelimutkan bayi berkenaan yang kesejukan menggunakan tuala.

Sementara itu, Ketua Polis Daerah Samarahan, Sudirman Kram, berkata suami wanita berkenaan yang berada dalam keadaan panik terus memandu ke arah SJR untuk mendapatkan bantuan.

“Anggota kita mendapati wanita berkenaan sudah melahirkan anak dan membantu menyambut kelahiran bayi itu.

“Kebetulan seorang lagi anggota yang hendak melapor bertugas turut membantu menyelimutkan bayi menggunakan kain tuala yang dibawa,” katanya.

Beliau berkata, bayi bersama ibunya kemudian dibawa ke HUS untuk mendapatkan rawatan lanjut.

Tiada ulasan: