"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

Cemas terperangkap dalam arus deras

Ahmad Hasbi
am@hmetro.com.my
FOTO APM
FOTO APM
Kuala Pilah: Seorang lelaki berdepan detik cemas apabila dia terperangkap di dalam keretanya yang ditenggelami banjir dekat Jalan Sawah Lebar, di sini, pagi tadi.

Dalam kejadian kira-kira jam 6.30 pagi itu, mangsa yang berusia 40-an dikatakan cuba melalui jalan di kawasan yang dinaiki di sebelum kereta jenis Proton Wira dipandunya terperangkap di kawasan arus deras.

Pegawai Pertahanan Awam Daerah Kuala Pilah, Leftenan (PA) Mohamad Ghazali Abd Rahim berkata, mangsa bagaimanapun berjaya diselamatkan dan tidak mengalami kecederaan.

"Pihak kami menerima panggilan daripada orang awam memaklumkan kereta dinaiki anaknya tersangkut di kawasan banjir jam 6.43 pagi sebelum anggota Angkatan Pertahanan Awam Malaysia (APM) Daerah Kuala Pilah bergegas ke lokasi.

"Setibanya di lokasi, anggota mendapati terdapat sebuah kereta separuh tenggelam di dalam arus deras. Anggota segera memulakan operasi menyelamat dengan menggunakan tali dan berjaya mengeluarkan seorang mangsa lelaki dengan selamat," katanya, hari ini.

Beliau berkata, jalan berkenaan adalah kawasan bendang yang dinaiki air dan arus deras susulan hujan lebat di kawasan itu sejak pagi kelmarin.

"Ketika kejadian, kawasan gelap dan mangsa dikatakan termasuk ke dalam lubang di jalan itu ketika melaluinya menyebabkan dia terperangkap," katanya.

Sementara itu, mengulas mengenai situasi banjir di Kuala Pilah, beliau berkata, dua pusat pemindahan sementara (PPS) di daerah itu sudah ditutup petang tadi.

"PPS Desa Dangi ditutup jam 2.24 petang manakala PPS Sekolah Kebangsaan (SK) Kuala Pilah ditutup jam 3.03 petang ekoran keadaan banjir yang semakin surut dan terkawal.

"Jumlah kumulatif mangsa banjir yang dipindahkan di Kuala Pilah adalah seramai 62 orang daripada 24 keluarga. Bagaimanapun, anggota kami dalam keadaan berjaga kerana jangkaan hujan akan berterusan," katanya.

End

Caption: KUALA PILAH 2 MAC 2023. Anggota APM melakukan operasi menyelamat seorang lelaki yang terperangkap di dalam kereta di kawasan banjir dekat Jalan Sawah Lebar, di sini, pagi tadi. Foto ihsan APM.

From: Hasbi

Tiada ulasan: