"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

RM1 juta lesap sejurus menjawab panggilan telefon, bank tidak lagi selamat?

WAN SITI AMINAH
Seorang ahli perniagaan terpaksa menanggung kerugian sebanyak RM1 juta apabila wangnya itu lesap sejurus menjawab panggilan daripada sindiket penipuan.

Mangsa yang dikenali sebagai Lee itu mendakwa dia menerima panggilan daripada individu yang menyamar sebagai pekerja syarikat perkhidmatan kurier.

Individu berkenaan memaklumkan bahawa ada bungkusan yang dikirim untuknya dan meminta nombor kod OTP bank daripada Lee.

Berasa tidak sedap hati, Lee yang berasal dari Sarawak itu segera memutuskan panggilan tanpa memberikan sebarang maklumat kepada ahli sindiket itu.

Mangsa kemudian mendapati wang RM1 juta telah dikeluarkan dari akaun bank miliknya dan segera membuat aduan kepada bank serta melaporkannya ke pihak polis.

Kejadian tersebut didedahkan oleh aktivis DAP Sarawak, Michael Kong Feng Nian yang menyifatkannya sebagai kelemahan sistem perbankan.

“Bank sepatutnya menjadi tempat paling selamat untuk menyimpan duit kita. Sekarang, bank pun nampaknya tidak selamat.

“RM1 juta telah dpindahkan daripada akaun bank Lee dalam dua transaksi bernilai RM500,000 setiap satu. Tiada OTP atau pemberitahuan dihantar kepada Lee,” katanya.

Michael menuntut pihak bank menjelaskan bagaimana transaksi sebesar itu boleh berlaku dan dibenarkan oleh pihak bank tanpa kelulusan pemilik.

Beliau juga mencadangkan kerajaan mewajibkan pihak bank untuk membayar semula sekurang-kurangnya separuh daripada kerugian mangsa penipuan.

Tiada ulasan: