"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

Kelantan: Mohd Amar sahkan Ahmad tak mahu kekal jadi MB

Nor Fazlina Abdul Rahim
nfazlina@nstp.com.my

Kota Bharu: Datuk Mohd Amar Nik Abdullah mengesahkan Datuk Ahmad Yakob tidak mahu mengekalkan jawatan sebagai Menteri Besar Kelantan.

Timbalan Menteri Besar itu berkata, sejak Pilihan Raya Umum ke-14 (PRU-14) lagi, Menteri Besar tidak mahu bertanding, namun Presiden Pas, Tan Sri Abdul Hadi Awang merasakan beliau perlu ada untuk memimpin parti.

"Tiada isu digugurkan kerana Ahmad Yakob memang sejak PRU-14 lagi meminta untuk tidak bertanding, namun Presiden parti mahu beliau terus memimpin.

"Bagaimanapun, kali ini beliau minta secara bersungguh-sungguh dan presiden parti ambil maklum dengan mengambil kira faktor kesihatan dan usia," katanya.

Beliau berkata demikian ketika ditemui selepas mengundi di Sekolah Kebangsaan (SK) Panji, di sini, hari ini.

Terdahulu, NSTP melaporkan, isu calon Menteri Besar Kelantan hangat diperkatakan sepanjang tempoh berkempen pada Pilihan Raya Negeri (PRN) dengan kenyataan terbaharu, menteri besar dan timbalannya dijangka diganti, sekiranya Pas terus mentadbir Kelantan, esok.

Ramai beranggapan Menteri Besar Datuk Ahmad Yakob yang juga calon Pas di kawasan Dewan Undangan Negeri (Dun) Pasir Pekan akan digugurkan.

Bagaimanapun, sumber pimpinan Pas negeri memaklumkan, Ahmad bukan digugurkan, sebaliknya beliau sendiri tidak mahu menjadi Menteri Besar Kelantan, selepas ini.

Dalam perkembangan lain ketika ditanya kemungkinan wujud dua jawatan Timbalan Menteri Besar sekiranya PAS terus mentadbir Kelantan, Mohd Amar yang juga calon Dun Panchor berkata, perkara itu akan diputuskan parti dan Menteri Besar baharu.

Tiada ulasan: