"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

BlackRock: Pertahan urus niaga MAHB, Zahid berisiko disingkir Umno

'Ainin Wan Salleh

PETALING JAYA: Kenyataan Presiden Umno Zahid Hamidi yang parti itu tidak menentang pengambilalihan saham Malaysia Airports Holdings Berhad (MAHB) oleh syarikat dikaitkan dengan BlackRock boleh menjejaskan popularitinya dalam parti, kata penganalisis.

Ahmad Fauzi Abdul Hamid dari Universiti Sains Malaysia berkata pendirian Zahid yang mendakwa pendirian parti itu konsisten dengan kenyataan Perdana Menteri Anwar Ibrahim mengenai perjanjian MAHB mungkin membawa kepada desakan untuk menggulingkannya.

Kenyataan itu bercanggah dengan timbalannya Mohamad Hasan, juga dikenali sebagai Tok Mat, yang berkata menteri Umno telah merayu kepada dana kekayaan negara Khazanah Nasional Bhd untuk tidak meneruskan urus niaga membabitkan saham MAHB kepada Global Infrastructure Partners (GIP).

Ketua Pemuda Umno Dr Akmal Saleh juga sebelum ini menggesa perjanjian itu dibatalkan.

“Tanggapan yang diterima ialah Tok Mat dan Akmal lebih baik dalam mewakili sentimen akar umbi dalam Umno, sedangkan Zahid hanya menenangkan ‘bos’nya dalam kerajaan dan mentor lama, Anwar,” kata Fauzi kepada FMT.

Beliau bagaimanapun mencadangkan bahawa perselisihan antara Zahid dan Mohamad mungkin lebih jelas daripada sebenar.

“Dalam satu pihak, tindakan Zahid untuk terus memihak kepada perdana menteri untuk Umno, dan sebaliknya, tindak balas Tok Mat adalah untuk meyakinkan penyokong akar umbi Umno bahawa pemimpin parti tidak meninggalkan perjuangan untuk Islam dan umat Islam,” katanya.

Syaza Shukri dari Universiti Islam Antarabangsa Malaysia berkata Zahid mengekalkan kedudukannya untuk dilihat ‘lebih pro kerajaan perpaduan’.

“Ini sudah tentu akan mengundang lebih banyak kemarahan dalam Umno kerana Zahid mungkin dilihat terlalu pro-Anwar,” katanya.

Bagaimanapun, Syaza berkata kedudukan Zahid dalam Umno agak terjamin kerana beliau tidak mempunyai saingan sebenar untuk jawatan tertinggi parti.

“Parti mungkin mengkritiknya tetapi secara realiti, dia akan dapat memegang jawatan tertinggi seketika.”

Bagi penganalisis Asrul Hadi Abdullah Sani pula, Zahid hanya akan disingkirkan daripada Umno jika parti itu kehilangan lebih banyak kerusi pada PRU akan datang, menyebabkan beliau tidak lagi penting secara strategik kepada Anwar.

Tiada kesan pada PRK Sungai Bakap

Fauzi dan Syaza meramalkan Perikatan Nasional (PN) akan menggunakan pendirian Zahid dalam perjanjian MAHB untuk mengumpulkan pengundi Melayu menentang kerajaan perpaduan dalam PRK Sungai Bakap.

Bagaimanapun, Asrul berkata PRK Sungai Bakap adalah sangat setempat manakala Umno bukan pemacu utama dan bukan juga penggerak kempen pilihan raya kerajaan perpaduan.

“Zahid bukan isu. Saya tidak fikir ia akan membawa kepada pemboikotan kempen PKR, tetapi ia akan menyukarkan untuk menarik pengundi atas pagar di kerusi luar bandar,” katanya.

Tiada ulasan: