"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

Rupanya ada parasit dalam belon dihantar Korea Utara

Bernama-Sputnik
BELON yang dihantar Korea Utara.
BELON yang dihantar Korea Utara.
Moscow: Seoul mengesan pelbagai parasit dalam beberapa belon berisi sampah yang dihantar oleh Korea Utara, kata Kementerian Penyatuan Korea Selatan pada Isnin, lapor Sputnik.

"Pelbagai parasit, seperti cacing bulat, cacing rambu dan cacing benang, ditemukan dalam tanah yang terkandung dalam sampah itu," kata kementerian itu dalam satu kenyataan, dipetik oleh agensi berita Korea Selatan, Yonhap.

Parasit berkenaan mungkin berasal daripada najis manusia, kata kementerian itu.

Penemuan itu dilaporkan berdasarkan hasil pemeriksaan terhadap 70 belon berisi sampah.

Antara sampah yang dihantar di dalam belon itu, pihak berkuasa Korea Selatan menemui kepingan pakaian koyak yang didakwa sebagai barangan yang sebelum ini dihantar ke Korea Utara oleh sebuah syarikat Korea Selatan, lapor Yonhap.

Pada awal Jun, Korea Utara berkata ia telah menghantar 3,500 belon udara yang membawa 15 tan sampah ke Korea Selatan sebagai tindak balas terhadap peningkatan kes aktivis Korea Selatan menghantar risalah anti-Pyongyang ke Utara.

Tiada ulasan: