"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

Kasihan MP walauntit ni fb jadi bahan rujukannya

Wakil rakyat PAS diarah tarik balik kenyataan dibaca di Facebook

Farah Marshita Abdul Patah
farahmarshita@bh.com.my

KUALA LUMPUR: Kenyataan Ahli Parlimen Tumpat, Datuk Mumtaz Md Nawi bahawa harga besi akan meningkat kepada RM4,000 yang diambil dari Facebook mencetuskan rasa kurang senang dalam kalangan ahli Parlimen kerajaan.

Mumtaz ketika membahaskan Laporan Tahunan dan Penyata Kewangan Suruhanjaya Hak Asasi Manusia (SUHAKAM) 2021 dan 2022, berkata kenaikan itu membabitkan hak asasi manusia bagi mendapatkan perumahan.

"Jadi bila harga besi tinggi, ada pula perbincangan dan rundingan antara pemaju dan bank, menyebabkan harga rumah sewa tinggi, harga rumah pun tinggi.

"Jadi ini perlu dilihat sebagai hak asasi manusia," katanya di Dewan Rakyat, hari ini.

Kenyataan Mumtaz itu kurang disenangi Onn Abu Bakar (PH-Batu Pahat) yang meminta beliau menarik balik kenyataan itu.

Katanya, Kementerian Komunikasi semalam sudah memaklumkan bahawa kenaikan harga besi adalah berita palsu pada 2021.

"Jadi saya harap Yang Berhormat (YB) tarik balik, kenyataan itu," katanya.

Terdahulu, seorang pempengaruh pembangkang memuat naik keratan akhbar bertajuk harga besi naik RM2,800 kepada RM4,000 satu tan di laman Facebook miliknya.

Bagaimanapun, segmen khas 'Biar Betul!' mendapati keratan akhbar itu diambil daripada berita bertarikh 26 Oktober 2021 berhubung dakwaan harga bahan binaan naik mendadak.

Media sebelum ini melaporkan ketika ini, purata harga seunit besi yang terdiri daripada bar bulat keluli lembut dan 'Mycon 60 high tensile deformed bars' adalah RM3,664.51 bagi satu tan.

Timbalan Speaker Dewan Rakyat, Datuk Ramli Mohd Nor, kemudian bertanya dari mana beliau mendapat maklumat berkenaan.

Mumtaz menjawab: "Kita tengok dalam media, saya tak tahu jawapan daripada menteri, saya tak dengar yang itu.

Ramli: Jadi tiada asas?

Mumtaz: Ada asas, sebab saya baca dalam media

Ramli: Media mana?

Mumtaz: Dalam Facebook.

Ramli: Bagi saya kalau data itu tidak benar, tidak boleh disahkan oleh YB sendiri yang bercakap dalam dewan ini, sila tarik balik bahagian itu.

Mumtaz akur dengan arahan itu namun menyatakan bahawa perkara itu (hal perumahan) masih perlu dilaksanakan oleh kerajaan.

Sementara itu, Syahredzan Johan (PH-Bangi) berkata, isu kewarganegaraan tidak boleh dijadikan isu politik, sebaliknya perlu sama-sama membantu untuk memastikan individu yang layak dapat melalui proses sebenarnya.

"Ada ramai yang tak tahu dokumen apa yang diperlukan dan sebagainya. Jadi saya harap kerajaan akan terus memastikan proses ini berlangsung dan mempercepatkan permohonan yang tertangguh.

"Pihak SUHAKAM juga harus terus memberikan penerangan mengenai kewarganegaraan ini," katanya.

Tiada ulasan: