"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

Dr M: PAS tak akan dapat bentuk kerajaan sendiri

Nicholas Chung

PETALING JAYA: PAS tidak akan dapat membentuk kerajaan persekutuan sendiri memandangkan popularitinya yang terhad, dakwa bekas perdana menteri Dr Mahathir Mohamad.

Beliau berkata PAS hanya mampu meraih undi di Kelantan, Terengganu, Kedah dan Perlis.

“Itu tidak mencukupi,” kata Mahathir, yang merupakan penasihat tidak rasmi kepada empat kerajaan negeri pimpinan PAS dikenali SG4.

Bercakap dalam temu bual khas dengan FMT, Mahathir berkata PAS telah memenangi lebih daripada 40 kerusi parlimen pada PRU 2022 tetapi ‘itu tidak mencukupi untuk menjadi kerajaan’.

“Mereka mesti bekerjasama dengan orang lain. Jika PAS mahu menjadi kerajaan, ia perlu mencari kira-kira 80 kerusi lagi untuk membentuk 112 (untuk majoriti mudah di Dewan Rakyat). 80 kerusi ini akan datang dari pantai barat (Semenanjung) dan orang pantai barat bukan penyokong PAS,” katanya.

“Jadi PAS dengan sendirinya tidak boleh memerintah negara. Ia perlu bekerjasama dengan bukan Melayu dan Melayu yang bukan ahli (atau penyokong) PAS.”

Mahathir berkata PAS akan berjuang untuk mendapatkan majoriti kerusi di dewan rakyat walaupun Umno kehilangan sokongan di kalangan pengundi Melayu dan pelbagai masalah Bersatu, termasuk kes rasuah dan pembelotan.

Di Parlimen sekarang, PAS (43 kerusi) dan Bersatu (35 kerusi) membentuk pembangkang, manakala kerajaan dibentuk oleh gabungan parti Pakatan Harapan (PH), Barisan Nasional dan Malaysia Timur yang menguasai 153 kerusi.

Mengenai Umno, yang diterajuinya selama 22 tahun sehingga 2003, Mahathir berkata parti itu telah ‘dirosakkan’ oleh Najib Razak dan mereka yang masih berada dalam parti berada di sana ‘kerana wang’.

“Mereka mendapati jika anda menjadi wakil rakyat, anda boleh memperoleh pendapatan tetapi bukan itu sahaja, anda mendapat peluang perniagaan. Kami dapati mereka menjana wang untuk diri mereka sendiri, bukan mentadbir kerajaan,” kata Mahathir.

Najib, yang menjadi presiden Umno pada 2009, kini menjalani hukuman penjara 12 tahun atas tuduhan rasuah yang dikaitkan dengan skandal kewangan 1MDB.

Malaysia hanya perlu pertumbuhan, bukan ‘wawasan’ baru

Mahathir, yang pada 1991 melancarkan rancangan nasional 30 tahun yang dikenali sebagai Wawasan 2020, berkata negara tidak memerlukan ‘wawasan’ baharu.

“Cuba dan kembangkan negara,” katanya sambil menyatakan Malaysia gagal mencapai status negara maju, walaupun potensinya sangat besar. Dia menyalahkan rasuah dan ahli politik yang menumpukan pada politik daripada pembangunan.

Kegagalan negara untuk memenuhi potensinya adalah kesilapan penggantinya sebagai perdana menteri yang katanya, telah merombak dasar diperkenalkannya yang meletakkan negara pada kedudukan kukuh.

“Apabila saya memilih untuk meletakkan jawatan sebagai perdana menteri (pada 2003), ia bukan kerana sebarang tekanan. Saya memilih untuk meletakkan jawatan kerana, pada masa itu, pertumbuhan ekonomi Malaysia sangat baik.

“Saya fikir pengganti saya akan meneruskan dasar yang telah dilaksanakan untuk kepentingan negara. Saya percaya sekiranya mereka meneruskan dasar yang menjadikan Malaysia dikenali sebagai harimau Asia, Malaysia akan menjadi negara maju menjelang 2020.

“Tetapi mereka tidak melakukannya,” katanya.

Mahathir mula memegang jawatan sebagai perdana menteri pada 1981. Selepas 22 tahun memegang jawatan, beliau meletakkan jawatan pada 2003 untuk digantikan oleh timbalannya ketika itu, Abdullah Ahmad Badawi. Enam tahun kemudian, Abdullah memberi laluan kepada Najib.

Pada PRU 2018 kerajaan BN Najib telah dikalahkan oleh PH, yang mencalonkan Mahathir, ketika itu pengerusi Bersatu, untuk menjadi perdana menteri. Beliau meletak jawatan, buat kali kedua dalam kerjayanya, pada 24 Feb 2020.

Tiada ulasan: