"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

AirCar, kereta terbang berjaya selesaikan penerbangan selama 35 minit

Agensi

AirCar, kereta terbang berjaya selesaikan penerbangan selama 35 minit

Profesor Stefan Klein, mengatakan ia dapat terbang sejauh kira-kira 1,000 km (600 batu), pada ketinggian 8.200 kaki (2,500 m), dan telah mencecah 40 jam di ruangan udara setakat ini. - Gambar www.klein-vision.com

BRATISLAVA: The future is now, (masa depan adalah sekarang).

Sebuah kereta terbang prototaip yang direka oleh jurutera Slovakia, baru-baru ini dilaporkan selesai membuat penerbangan selama 35 minit.

Kereta terbang yang dinamakan AirCar itu terbang di antara lapangan terbang antarabangsa di Nitra dan Bratislawa, Slovakia pada Rabu.

Penciptanya, Profesor Stefan Klein, mengatakan ia dapat terbang sejauh kira-kira 1,000 km (600 batu), pada ketinggian 8.200 kaki (2,500 m), dan telah mencecah 40 jam di ruangan udara setakat ini.

AirCar yang dilengkapi dengan enjin keluaran BMW dan menggunakan bahan api petrol biasa itu mengambil masa dua minit dan 15 saat untuk berubah daripada sebuah kereta kepada sebuah pesawat.

Bagi Klein, pengalaman untuk melihat hasil inovasinya itu dapat melengkapkan penerbangan itu adalah sebagai satu perkara yang menyenangkan baginya.

AirCar berjaya mencapai had kelajuan penerbangan sehingga 170km/j dalam misi penerbangan tersebut.

Lebih mengagumkan, kereta terbang itu boleh memuatkan seramai dua orang penumpang dengan had muatan tidak melebihi 200 kilogram.

Namun, ia tidak boleh mendarat dan berlepas secara statik seperti sebuah dron, ia memerlukan landasan untuk berlepas dan mendarat seperti kapal terbang biasa.

Sebelum ini, AirCar pernah menjadi tumpuan dunia sejak dua tahun lalu apabila ia dilaporkan memakan kos pelaburan sehingga dua juta euro.

Ia pernah membuat kemunculannya di Ekspo Import Eksport Kebangsaan China (CIIE) yang diadakan di Shanghai pada November 2019.

Anton Rajac, seorang penasihat dan pelabur di Klein Vision, mengatakan jika syarikat itu dapat menarik sebahagian kecil pihak pelabur untuk menjayakan misi penerbangan atau teksi terbang itu, ia akan memberi kejayaan besar buat syarikat Slovakia itu.

Tiada ulasan: