"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

Azmin diserang lagi oleh netizen, pertahan tidak lockdown

MALAYSIA DATELINE

Menteri Kanan Ekonomi, Datuk Seri Mohamed Azmin Ali diserang habis-habisan apabila cuba mempertahankan tindakan kerajaan tidak menutup kilang dan industri dengan bersandar kepada amaran dari Pertubuhan Kesihatan Dunia (WHO).

Menerusi Twitter beliau tengah malam tadi, Azmin berkata WHO telah memberikan amaran agar ekonomi tidak dikenakan ‘lockdown’ kerana ia akan memberikan kesan ekonomi yang besar terutama golongan berpendapatan rendah.

Menteri Perdagangan Antarabangsa dan Industri (MITI) itu berkata demikian sambil memetik kata-kata Dr David Nabarro, Duta Khas Covid-19 untuk WHO yang berkata, WHO tidak menggalakkan ‘lockdown’ sebagai cara utama untuk mengawal virus.

‘Lockdown’ boleh berfungsi untuk mendapatkan masa bagi menyusun semula operasi dan menjaga kepentingan pekerja kesihatan yang sudah letih, kata Nabarro sebagaimana dipetik Azmin.

Ramai pengguna Twitter menganggap Azmin tidak memahami nasihat yang diberikan oleh Duta Khas WHO itu.

Amir Khaled menulis, “Untuk mengawal kemusnahan, sila baca dengan teliti dulu. WHO memberikan amaran kepada kerajaan bahawa lockdown adalah langkah terakhir bila tidak ada alternatif lain.

“WHO tidak menentang lockdown selama seminggu, menangguhkan keperluan lockdown dan membunuh ribuan dalam proses itu.”

Ia dipercayai kenyataan membantah tindakan kerajaan yang bermain-main dengan lockdown dan tidak serius dengannya sehingga dinamakan sebagai lockdown separuh masak.

Yusri pula menulis, “Inilah sebab kenapa awak perlukan ‘lockdown’ sepenuhnya oi. Ia dinyatakan dalam petikan itu. OMG, awak tak boleh baca ke.”

Ummu Zein pula meminta kerajaan membuat lockdown sepenuh dahulu kemudian di buka peringkat demi peringkat bukannya terpaksa berhadapan dengan lockdown sepanjang masa.

Beliau menulis, “Dahlah tidurlah admin. Sebulan lalu kita lockdown, tak buat betul2, sekarang tercirit-cirit PKPD kita bazir satu bulan ke?

“Cuba tutup semua, kemudian buka peringkat-peringkat!!! Tak perlulah sampai akhir tahun nak contain (kurung) kita semua.

Tiada ulasan: