"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

Anak Najib, 2 Adun PH antara 10 exco Pahang

Malaysiakini

Anak kepada bekas perdana menteri Najib Razak, Mohd Nizar, adalah seorang daripada 10 wakil rakyat Pahang yang mengangkat sumpah sebagai exco negeri hari ini.

Mohd Nizar dipilih sebagai Ahli Dewan Undangan Negeri (Adun) Peramu Jaya dalam pilihan raya umum ke-15 (PRU15) lalu.

Selain itu, dua Adun Pakatan Harapan (PH) turut mengangkat sumpah di Istana Abu Bakar, Pekan, petang ini.

Mereka ialah Adun Teruntum yang juga wakil PKR, Sim Chon Siang, dan Adun Triang (DAP), Leong Yu Man.

Sim adalah Adun Teruntum untuk penggal ketiga manakala Yu Man yang juga anak pengerusi DAP Pahang, Leong Ngah Ngah, pula dipilih sebagai Adun Triang sejak 2013.

Dalam pada itu, antara muka lama yang dikekalkan ialah Adun Benta, Mohd Soffi Abd Razak; Syed Ibrahim Syed Ahmad (Kerdau) dan Mohammad Fakhruddin Mohd Ariff (Bebar).

Muka baru BN yang disenaraikan dalam exco kerajaan Pahang pula ialah Adun Muadzam Shah, Razali Kassim; Mohd Johari Harun (Pelangai) dan Sabariah Saidan (Guai).

Mohd Johari dan Sabariah adalah Adun penggal pertama.

Turut dilantik sebagai exco ialah bekas setiausaha akhbar menteri besar Pahang, Mohd Fadzli Mohamad Kamal yang juga Adun Dong.

Seorang bekas exco digugurkan dalam senarai walaupun turut menang dalam PRU baru-baru ini iaitu Adun Batu Talam, Abdul Aziz Mat Kiram.

Istiadat angkat sumpah berlangsung di hadapan Pemangku Raja Pahang, Tengku Hassanal Ibrahim Alam Shah di Balairung Seri Istana Abu Bakar bermula jam 3.05 petang tadi.

Turut hadir pengerusi PH Pahang, Amirudin Shari yang juga menteri besar Selangor.

Tiada ulasan: