"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

Kementerian yang digabung dan menteri dari lantikan senator

Malaysiakini

Terdapat beberapa perkara yang menjadi perhatian ketika pengumuman barisan jemaah menteri oleh Perdana Menteri Anwar Ibrahim malam ini.

Antaranya beberapa kementerian yang tidak disebut dan kemungkinan sama ada digabungkan dengan kementerian lain atau dibubarkan, seperti kesenian, perumahan, wilayah persekutuan dan tugas-tugas khas.

Kementerian Sumber Asli, Alam Sekitar dan Perubahan Iklim, yang dipegang Nik Nazmi Nik Ahmad, adalah gabungan dua kementerian sebelum ini iaitu Kementerian Tenaga dan Sumber Asli dan Kementerian Alam Sekitar dan Air.

Kementerian Perdagangan Dalam Negeri dan Hal Ehwal Pengguna pula kini menjadi Kementerian Perdagangan Dalam Negeri dan Kos Sara Hidup dan dipegang Salahuddin Ayub.

Baca senarai penuh barisan kabinet Anwar

Dalam pentadbiran baru ini, seramai 15 menteri adalah daripada PH, dengan lapan dari PKR, diikuti DAP (empat), Amanah (dua) dan Upko (satu).

Sementara itu, BN pula diwakili enam menteri dengan kesemuanya dari Umno, tanpa wakil dari dua lagi komponennya, MCA dan MIC.

GPS pula dengan lima menteri manakala GRS diwakili seorang menteri.

Seorang lagi menteri, iaitu Dr Naim Mokhtar yang memegang portfolio agama - bukan dari mana-mana parti. Dia pada masa ini adalah Ketua Hakim Syarie di Jabatan Kehakiman Syariah.

Tiga lagi yang dinamakan Anwar - aifuddin Nasution Ismail, Zambry Kadir, dan Tengku Zafrul Tengku Abdul Aziz - tewas dalam PRU lalu dan akan dilantik sebagai senator nanti.

Tiada ulasan: