"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

Bekas kakitangan kerajaan simpan RM10.9 juta hasil rasuah, siap sorok daripada anak dan isteri

SHAFIQAH MUKHSIN

Apabila mata dikaburi wang maka mengambil rasuah dilihat sebagai perkara biasa buat sesetengah pekerja baik kerajaan mahupun swasta.

Seorang bekas kakitangan Direktorat Cukai Kementerian Kewangan, mengaku menyembunyikan sejumlah wang di dalam peti simpanan.

Rafael Alun Trisambodo didakwa oleh Suruhanjaya Pembanterasan Rasuah kerana menyimpan wang berjumlah RM10.9 juta (37 billion Rupiah).

Wang tersebut dipercayai diperoleh daripada kegiatan rasuah, namun wang tersebut telah disita lapor Kompas.com.

Bagaimanapun dia tidak mendedahkan pihak mana yang memberi rasuah selama dia bekerja dengan alasan tidak mengetahui pihak tersebut.

“Saya tidak pernah menerima sebarang bentuk wang daripada pihak-pihak lain yang bekerja di pejabat yang sama dengan saya,” katanya.

Berdasarkan keterangan Rafael, dia menjelaskan bahawa wang simpanannya itu adalah daripada hasil jualan aset tanah yang telah dihibahkan oleh ibu bapanya pada tahun 2010.

Dia juga telah memperoleh RM2.9 juta (10 billion Rupiah) hasil jualan aset tersebut yang telah ditukarkan ke mata wang asing.

Rafael bagaimanapun menafikan bahawa dia menyimpan wang dalam bentuk mata wang asing.

Rafael menyembunyikan wang tersebut daripada pengetahuan anak dan isteri dengan alasan mereka mahukan duit itu untuk dibelanjakan.

“Memang saya sembunyikan wang tersebut. Tujuannya saya sembunyikan daripada keluarga saya dan tidak mahu anak serta isteri saya tahu tentang wang tersebut.” tambahnya.

Terdahulu, Suruhanjaya Pembanterasan Rasuah telah mengesyaki Rafael pernah menerima rasuah dalam bentuk wang.

Tiada ulasan: