"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

Rafizi sekolahkan pembangkang pasal KWSP

KIM SYAZIE

Kelmarin, Dewan Rakyat yang baru sahaja beberapa minit bersidang bertukar kecoh selepas Ahli-Ahli Parlimen pembangkang menunjukkan protes dan keluar dari Dewan.

Ini selepas Timbalan Speaker, Alice Lau enggan melayan permintaan pembangkang yang berulang kali mendesak untuk membahaskan isu pengeluaran wang Kumpulan Wang Simpanan Pekerja (KWSP), biarpun Yang Dipertua Dewan Rakyat sudah pun memuktamadkan untuk tidak membenar isu tersebut dibahaskan.

Susulan itu, Menteri Ekonomi, Rafizi Ramli tampil menegur pembangkang menerusi Facebook, menegaskan bahawa kerajaan tidak membenarkan pengeluaran bersasar wang KWSP kerana bertanggungjawab untuk menjaga kebajikan rakyat.

Ujarnya, kerajaan bukan memilih jalan singkat semata-mata untuk meraih populariti sementara dan tinggalkan beban masalah kepada pimpinan lain di masa hadapan untuk diselesaikan.

“Pagi tadi, beberapa ahli parlimen pembangkang protes keluar dewan bila Timbalan Speaker Dewan Rakyat tidak membenarkan usul pengeluaran bersasar KWSP dibahaskan hari ini.

“Ini sebab mereka tidak faham atau tidak ambil berat masa depan rakyat. Jadi, saya nak jelaskan sikit kenapa kerajaan tidak membenarkan KWSP dikeluarkan secara bersasar.

“Pertama, KWSP diwujudkan untuk pencarum mempunyai simpanan di hari tua. Ia juga mengehadkan keupayaan KWSP untuk mempelbagaikan dan mengukuhkan strategi pelaburan demi mendapat keuntungan yang lebih baik,” katanya.

Beliau menambah, kesan kepada pencarum lain walaupun mereka tidak keluarkan wang KWSP kerana pulangan secara keseluruhan akan menjadi rendah.

“Sekiranya pencarum mati sekalipun, simpanan dalam KWSP akan dapat kepada waris,” katanya.

Tiada ulasan: