"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

Mahfuz: Sanusi pemfitnah nombor satu Kedah

KIM SYAZIE

Pengerusi Pakatan Harapan Kedah, Datuk Mahfuz Omar menyelar Menteri Besar Kedah, Datuk Seri Muhammad Sanusi Md Nor sebagai pemfitnah nombor satu Kedah.

Beliau berkata demikian selepas Sanusi diarah Mahkamah untuk membayar ganti rugj berjumlah M120,000 yang dinaikkan daripada RM50,000 selepas didapati bersalah memfitnah bekas Ahli Parlimen Pokok Sena itu

“Saya fikir masyarakat sudah boleh melihat bagaimana keputusan Mahkamah Rayuan itu mempengaruhi persepsi rakyat terhadap Sanusi sebagai pemfitnah nombor satu negeri Kedah,” katanya memetik laporan Harapan Daily, semalam

“Apa yang diucapkan Sanusi itu temberang dan tidak boleh diterima,” tambah beliau.

Jumlah ganti rugi yang dinaikkan itu ekoran fitnah terhadap Mahfuz berkaitan dengan pemindahan syarikat perjudian, Sport Toto ke Parlimen Pokok Sena ketika Mahfuz menjadi ahli Parlimen kawasan itu

Sanusi yang juga pengerusi Perikatan Nasional Kedah dan pengarah pilihan raya PN turut menerbitkan video bantahan penduduk yang mamaparkan sepanduk tertera nama Mahfuz

Mahfuz melihat keputusan mahkamah sebagai tindakan yang wajar memandangkan tuduhan yang dibuat ke atasnya adalah tuduhan yang berat.

“Saya percaya bahawa dengan keputusan Mahkamah Rayuan yang menaikkan jumlah hukuman itu daripada RM50,000 hingga RM120,000 kerana fitnah Sanusi itu satu tuduhan yang sangat berat kepada saya.

“Saya juga serius membanteras judi bukan dia sahaja (Sanusi), tetapi janganlah sehingga memfitnahkan saya,” kata beliau.

Dalam perkembangan berkaitan, Perdana Menteri Datuk Seri Anwar Ibrahim turut memfailkan saman terhadap Sanusi pada 23 Disember berhubung ucapannya yang berbaur fitnah dalam kempen ceramah ‘Jelajah PN Best Tambun’ pada 13 November lalu.

Tiada ulasan: