"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

Dolar AS bakal hadapi krisis, Malaysia perlu bersedia

NURFARDLINA IZZATI MOKTAR

SHAH ALAM - Malaysia perlu bersiap sedia untuk beralih daripada penggunaan dolar Amerika Syarikat (AS) dengan menggunakan mata wang baharu yang disepakati berikutan mata wang negara berkenaan bakal menghadapi krisis.

Presiden Majlis Perundingan Pertubuhan Islam Malaysia (Mapim), Mohd Azmi Abdul Hamid berkata, kini buat pertama kalinya dominasi mata wang dolar AS dalam ekonomi dunia akan berdepan risiko kehilangan nilai apabila negara seperti Brazil, Russia, India, China, Afrika Selatan (BRICS) mahu beralih daripada menggunakan mata wang negara tersebut.

"Seluruh ekonomi dunia selama ini telah dikawal oleh AS apabila perdagangan dunia berada di bawah ketentuan dolar AS. Segala perkembangan ekonomi dunia didalangi di bawah dolar.

"Kini suatu peralihan ekonomi akan berlaku apabila 70 peratus penduduk dunia yang selama ini mengguna dolar AS untuk urusan perdagangan membuat keputusan mengetepikan mata wang berkenaan selain memilih menggunakan mata wang lain.

"Menyahkan dolar (de-dolarization) bakal berlaku. Dominasi dolar AS akan berakhir selain mata wang tersebut akhirnya akan menjadi kertas tidak berharga selain pada masa itu juga inflasi di AS akan melonjak tanpa kawalan," katanya dalam kenyataan pada Jumaat.

Pada Selasa, Perdana Menteri, Datuk Seri Anwar Ibrahim menyatakan tidak ada sebab bagi negara seperti Malaysia untuk terus bergantung kepada dolar AS dalam menarik pelaburan ke dalam negara.

Anwar berkata, rundingan pelaburan antara Malaysia dengan negara-negara lain sepatutnya menggunakan mata wang negara ini dan mata wang negara terbabit.

Sementara itu, Mohd Azmi menjelaskan bagi negara yang berdagang dengan AS akan diheret dalam krisis yang kronik sekiranya berlaku kejatuhan dolar.

Menurutnya, mata wang dolar yang dicetak oleh AS bakal hilang nilai dan nilai simpanan dolar di bank-bank diramal akan jatuh.

"Soalnya negara dagang seperti Malaysia yang mempunyai hubungan perdagangan paling besar dengan Amerika perlu bersiap untuk beralih dari dolar AS dengan mata wang disepakati dengan negara lain.

"BRICS dijangka mencari mata wang alternatif kepada dolar AS malah mata wang digital akan diterokai untuk tidak lagi menggunakan dolar AS," jelasnya.

Tiada ulasan: