"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

Laung azan 2 minit awal, masjid di Kedah mohon maaf

FMT Reporters

PETALING JAYA: Pentadbir Masjid Jame’ Badlishah di Pekan Yan, Kedah memohon maaf kerana melaungkan azan Maghrib dua minit lebih awal sebelum masuk waktu sebenar pada 30 Mac lalu.

Timbalan Pengerusi masjid, Ahmad Nasir, berkata kesilapan itu akibat masalah teknikal paparan digital waktu azan di masjid.

Beliau berkata, jemaah masjid yang bergantung semata-mata kepada laungan azan Maghrib dari masjid itu untuk berbuka puasa, dimaklumkan puasa mereka terbatal pada hari itu dan perlu diganti.

“Begitulah pandangan Jumhur Ulama’ dari kalangan Hanafi, Maliki, Syafie dan ramai di kalangan ulama’ Hanbali menyatakan puasa itu batal dan wajib diqadha’,” katanya menurut Harian Metro.

Tiada ulasan: