"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

Tak serik-serik belasah isteri

Abnor Hamizam Abd Manap
am@hmetro.com.my
TERTUDUH dibawa ke Mahkamah Majistret Kuala Pilah. FOTO Abnor Hamizam Abd Manap
TERTUDUH dibawa ke Mahkamah Majistret Kuala Pilah. FOTO Abnor Hamizam Abd Manap
Kuala Pilah: Pernah dihukum penjara dan denda kerana mencederakan isteri namun seorang lelaki tidak serik mengulangi kesalahan itu apabila dia sekali lagi dihadapkan ke Mahkamah Majistret, di sini hari ini, atas kesalahan sama.

Tertuduh, S Ragubalan, 46, mengaku bersalah sebaik pertuduhan di bacakan dalam bahasa Tamil oleh jurubahasa mahkamah di hadapan Majistret Saiful Sayoti.

Berdasarkan pertuduhan, dia dengan sengaja menyebabkan kecederaan ke atas isterinya dengan cara menumbuk pada bahagian muka dan menghantuk kepalanya ke lantai sehingga menyebabkan kecederaan di muka dan dahi, bengkak pada belakang kepala dan sakit pada tengkuk.

Perbuatan itu didakwa dilakukan di sebuah rumah di Gemas, Tampin pada 24 April lalu, jam 9.15 pagi.

Berikutan itu tertuduh melakukan kesalahan mengikut Seksyen 323 Kanun Keseksaan dan boleh dihukum mengikut Seksyen 326A Kanun Keseksaan.

Timbalan Pendakwa Raya, Yap Tsu Sheng memberitahu mahkamah, tertuduh pernah dituduh atas kesalahan sama pada 3 November 2022 dan mengaku bersalah.

Tertuduh kemudian dijatuhi hukuman penjara sehari dan denda RM1,500 tetapi tidak serik melakukan kesalahan sama.

Kesalahan mengikut seksyen itu juga tidak menawarkan sebarang jaminan.

Tertuduh yang tidak diwakili peguam dalam rayuannya memohon mahkamah membenarkan jaminan kerana mempunyai penyakit kencing manis dan baru bekerja hampir dua bulan.

Mahkamah kemudiannya tidak membenarkan jaminan terhadap tertuduh dan menetapkan 8 Mei ini bagi sebutan semula kes di Mahkamah Majistret Tampin.

Tiada ulasan: