"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

ÎŞRÂEL Goyang dan mula hilang keyakinan

MENURUT PENGANALISIS ÎŞRÂEL, SERANGAN HÂMÂŞ TELAH MEMBUKTIKAN KEGAGALAN PERISIKAN DAN KETENTERAAN ÎŞRÂEL.

“Îşrâel” sedang memasuki situasi di mana ia tidak dapat mengawal nasibnya sendiri, kata penganalisis politik “Îşrâel” veteran Meron Rapoport. 

 Skala pertempuran yang dilancarkan oleh Hâmâş dan kumpulan pejuang Pâleştîn yang lain di wilayah “Îşrâel” tidak pernah dilihat sebelum ini dari sejak 1948, apabila negara “Îşrâel” muncul daripada perang Arab-“Îşrâel” dan melakukan pembersihan etnik rakyat Pâleştîn.

 Malah perang Timur Tengah 1973 apabila Mesir melancarkan serangan ke atas “Îşrâel” hampir 50 tahun lalu pada hari cuti Yom Kippur pun masih tidak mencapai tahap kejutan ini, kata Rapoport.

 Rapoport menyifatkan agensi perisikan Îşrâel  berada dalam keadaan terkejut, dan kepercayaan Îşrâel kepada tentera telah goyah sehingga ke intinya.  

 “Pada 1973, kami berperang dengan askar terlatih,” kata Rapoport.  “Dan di sini, kita bercakap tentang orang yang tidak mempunyai apa-apa selain Kalashnikov.  Ini tidak dapat dibayangkan.  Ini adalah kegagalan ketenteraan dan perisikan yang akan mengambil masa yang lama untuk "Îşrâel" pulih, dari segi keyakinan diri mereka."

 Selama bertahun-tahun, "Îşrâel" telah membangunkan rangkaian infrastruktur pengawasan yang canggih dan mahal di dalam dan sekitar Semenanjung GÂZÂ, yang telah dikepung sejak 2007.

 “Mereka sama sekali tidak tahu, baik 8200, mahupun Shin Bet,” katanya merujuk kepada agensi keselamatan kontra-perisikan dalaman Îşrâel.

 Kesan daripada imej serangan Pâleştîn ini, termasuk pejuang yang masuk melalui bandar Israel, dan membawa wanita, kanak-kanak dan orang tua ke dalam tahanan di Gâzâ akan memberi kesan yang mendalam kepada masyarakat Îşrâel, kata Rapoport.

 Rapoport menganggarkan bahawa tindakan balas tentera "Îşrâel" adalah untuk memusnahkan Gâzâ, dan angka kematian dengan mudah boleh mencecah ribuan orang.  Serangan udara pada Sabtu (7/10) sahaja telahpun menewaskan sekurang-kurangnya 250 warga Pâleştîn.

 Tetapi dari segi ketenteraan, Rapoport berkata, "tiada kepentingan" bahawa serangan udara akan menghentikan Hâmâş.  Pejuang Pâleştîn mungkin telah menangkap seramai 150 warganegara “Îşrâel”, yang akan berisiko jika “Îşrâel” memutuskan untuk mengebom pergerakan Pâleştîn secara besar-besaran.

 Sebaliknya, untuk melakukan sesuatu yang bermakna, tentera “Îşrâel” perlu turun ke darat. 

 "Jika angkatan bersenjata Îşrâel memasuki Gâzâ, mereka akan berbuat demikian dengan keyakinan yang jauh lebih rendah berbanding sebelum ini, dan tiada kepastian bahawa mereka akan dapat menakluki Gâzâ secara ketenteraan," kata Rapoport.

 Satu pilihan untuk “Îşrâel” adalah dengan mengikuti nasihat menteri kewangan sayap kanan, Bezalel Smotrich, yang berkata pada Mei bahawa negaranya harus menawan semula Gâzâ.

 "Mungkin masanya akan tiba untuk kembali ke Gâzâ, membongkar Hâmâş dan memusnahkan Gâzâ," kata Smotrich. 

 "Saya percaya masanya akan tiba apabila tiada pilihan selain merampas kembali Gaza."

 Pilihan lain, kata Rapaport, ialah mengadakan rundingan, seperti yang berlaku pada tahun 1973. “Selepas perang 1973, “Îşrâel” berkata: ‘Mengapa kita harus menanggung semua korban?  Mengapa kita perlu berperang dan mengapa kita perlu mengalami 3,000 kematian?’”

PUKULAN YANG MENGHANCURKAN. 

 Walau apa pun yang berlaku, Netanyahu telah mengalami masalah besar dan menurut Rapoport ianya tamparan hebat terhadap kuasanya.

 “Saya rasa ini akan melemahkan kerajaan kerana merekalah yang bertanggungjawab atas kegagalan ini.  Keseluruhan teori Netanyahu tentang membina tembok dan meletakkan rakyat Pâleştîn di belakang tembok dan membuang kunci dan berdamai dengan Dubai, keseluruhan konsep itu kini runtuh.  Dia mempunyai tanggungjawab untuk apa yang berlaku,” kata Rapoport.

 Kerajaan Netanyahu dikuasai oleh nasionalis ekstremis dan agama yang taksub dengan penempatan Yahudi di Tebing Barat.  Tetapi tumpuan kepada penempatan haram ini mungkin berakhir dengan kegagalan.

"Orang ramai mengatakan terdapat 33 batalion di Tebing Barat dan tentera ditempatkan di sana untuk melindungi penceroboh Yahudi" dan bukannya menjaga sempadan, kata Rapaport.

 Rapoport menambah: “Îşrâel" sedang memasuki situasi di mana ia tidak dapat mengawal nasibnya sendiri.  Kehilangan keyakinan diri adalah sangat besar, begitu juga dengan dimensi kegagalan tenteranya.  Tentera telah hilang keyakinan terhadap dirinya sendiri dan orang ramai telah hilang keyakinan terhadap tentera, dan ini akan sangat mempengaruhi sebarang keputusan untuk memasuki Gâzâ.”

-Fb Peduli Ummah 

Tiada ulasan: