"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

Hamas seru penduduk Gaza kekal berada di rumah

Faida Rahim

GAZA: Kumpulan Hamas menyeru rakyat Palestin supaya kekal berada di rumah serta tidak tunduk kepada arahan Israel untuk mengosongkan kawasan penempatan mereka dan berpindah ke bahagian selatan Semenanjung Gaza dalam tempoh 24 jam.

Memetik Al-Jazeera, kepimpinan Hamas bahagian Hal Ehwal Pelarian memaklumkan penduduk di utara agar berdiri teguh dalam menghadapi 'perang psikologi' yang disifatkannya sebagai menjijikkan.

Terdahulu, Israel memaklumkan kepada Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu (PBB) bahawa penduduk di utara Wadi Gaza diarah mengosongkan kawasan penempatan mereka dalam tempoh 24 jam.

Pemakluman itu dibuat oleh Kementerian Pertahanan dan Tentera Pertahanan Israel (IDF) kepada jurucakap PBB Stephane Dujjaric pada tengah malam Khamis waktu tempatan.

Susulan itu, PBB menyeru sekeras-kerasnya agar arahan pengosongan tersebut dibatalkan bagi mengelak situasi semasa menjadi lebih buruk.

Sehingga kini, sekurang-kurangnya 1,537 rakyat Palestin terbunuh dan 6,612 cedera dalam serangan udara Israel ke atas Gaza, manakala jumlah orang yang terbunuh di Israel mencecah 1,300 orang.

Tiada ulasan: