"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

Jurucakap PBB dimaklum penduduk Gaza harus pindah ke selatan dalam tempoh 24 jam

Agensi

Gaza: Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu (PBB) pada Jumaat berkata, ia diberitahu oleh tentera Israel bahawa kira-kira 1.1 juta rakyat Palestin di Gaza harus berpindah ke selatan enklaf itu dalam tempoh 24 jam akan datang, lapor portal The National News.

"PBB menganggap mustahil untuk gerakan sebegitu berlaku tanpa kesan kemanusiaan yang memusnahkan," kata jurucakap PBB, Stephane Dujarric dalam satu kenyataan.

Sehubungan itu, PBB merayu sekeras-kerasnya supaya sebarang perintah sedemikian, jika disahkan, untuk dibatalkan.

"... ia bagi mengelak apa yang boleh mengubah apa yang sudah menjadi tragedi kepada situasi yang membawa bencana," katanya.

Dujarric berkata, arahan tentera Israel itu juga dikenakan kepada semua kakitangan PBB dan mereka yang bernaung di kemudahan PBB, termasuk sekolah, pusat kesihatan dan klinik.

Tiada ulasan: