"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

MOHAMMAD DEIF, ARKITEK YANG MEMPORAK PERANDAKAN ÎŞRÂEL.

SIAPAKAH MOHAMMAD DEIF, ARKITEK YANG MEMPORAK PERANDAKAN ÎŞRÂEL.

Mohammed Deif, ketua Briged Îzzûddîn al-Qâşşâm, sayap tentera Hâmâş, yang menganjurkan serangan yang mengejutkan Îşrâel serta mengalami kerugian besar.  

Seorang tokoh yang kurang dikenali yang berjaya melarikan diri daripada pemantauan agensi perisikan Îşrâel selama lebih 30 tahun.

 Mohammed Deif telah berada dalam senarai paling dikehendaki Îşrâel selama hampir tiga dekad.

 Deif berada di belakang operasi ketenteraan yang dilancarkan dari Semenanjung Gâzâ pada hari Sabtu, 7 Oktober. Akibat dari serangan hebat yanh dilancarkan,  Benjamin Netanyahu mengisytiharkan perang ke atas Hâmâş. 

 Apabila kemasyhuran Deif meningkat, bintangnya di Gâzâ dijangka meningkat juga.  "Prestij"nya sudah kukuh, kata Omri Brinner, penganalisis Îşrâel dan Timur Tengah di Pasukan Antarabangsa Verona untuk Kajian Keselamatan (ITSS).  “Tetapi dengan operasi ini yang paling berjaya dalam sejarah penentangan Pâleştîn, warisannya akan kekal selama-lamanya.  Dia boleh gagal sekarang, ‘Îşrâel’ boleh membunuhnya sekarang tetapi warisannya akan bertahan lebih lama,”. 

SEMBILAN NYAWA. 

 Sebagai seseorang yang telah terselamat daripada pelbagai cubaan pembunuhan.  Keupayaannya untuk mengelak perkhidmatan perisikan Îşrâel telah memberikannya jolokan "lelaki dengan sembilan nyawa."

 Dianggap sebagai pengganas antarabangsa oleh Amerika Syarikat sejak 2015, Deif telah menimbulkan ancaman langsung dan berterusan terhadap keselamatan dalam negeri Îşrâel selama lebih 30 tahun.  “Militansi terhadap Îşrâel adalah kawasan yang mempunyai kadar survival yang rendah.  Agak luar biasa dia mampu bertahan sekian lama.  Dia adalah noda kekal pada reputasi Îşrâel untuk menghapuskan sasaran yang ditetapkan," kata Jacob Eriksson, pakar dalam konflik Îşrâel-Pâleştîn di Universiti York.

 Cara untuk terus hidup adalah dengan bersembunyi.  Satu-satunya foto rasmi Deif dalam edaran berusia lebih daripada dua puluh tahun.  Bagaimanapun, dia jauh dari selamat.  Deif dikatakan kehilangan penglihatan, sebelah tangan dan sebelah kakinya selepas serangan Îşrâel pada 2006.

 Nama sebenar beliau juga tidak diketahui, walaupun beberapa media mengatakan bahawa nama sebenarnya ialah Mohammed al-Masri.  "Deif" sebenarnya adalah nama panggilan dalam bahasa Arab yang secara harfiah bermaksud "tetamu".  "Ini merujuk kepada fakta bahawa dia tidak tinggal lebih daripada satu malam di tempat yang sama untuk mengelak ditangkap oleh Îşrâel," jelas Eriksson.

 Butiran lain tentang kehidupan Deif adalah kurang.  Deif dilahirkan di kem pelarian Khan Younis di selatan Gâzâ pada 1960-an, menurut seorang pegawai perisikan Îşrâel. 

 Pada 2014, Washington Post melaporkan bahawa Deif belajar di Universiti Islam Gâzâ, di mana dia sering melawat ahli Ikhwanul Muslimin Mesir, yang kemudiannya menjadi cabang Hâmâş.

 Selepas mendalangi serangan bom Negara Islam pada 1990-an, Deif menjadi semakin penting dalam Hâmâş berikutan pembunuhan Ayyash oleh perkhidmatan perisikan Îşrâel pada 1996. Beliau dilantik sebagai ketua Briged Îzzûddîn  al-Qâşşâm pada 2002.

 Salah satu pencapaian awal beliau sebagai pemimpin adalah menerapkan pengajaran Întîfâdâ kedua pada awal tahun 2000-an.  Dia mendalangi pembinaan terowong bawah tanah yang membolehkan pejuang Hâmâş melancarkan serangan ke atas wilayah Îşrâel dari GÂZÂ.  Beliau juga menekankan penggunaan roket seluas-luasnya.

 "Sebagai tindak balas kepada Îşrâel yang mengukuhkan sempadan dengan tembok, dia membangunkan 'strategi bawah dan atas' Hâmâş, yang bermaksud menggali terowong untuk pejuang Hâmâş masuk ke Îşrâel dan menghantar roket," jelas Brinner.

 Modus operandinya adalah "sentiasa menyerang wilayah Îşrâel secara langsung dalam apa jua cara yang mungkin untuk menjadikannya membayar harga tertinggi untuk layanannya terhadap penduduk di Gâzâ," kata Eriksson.

Ideologi Deif adalah tentang membuat penyelesaian politik semata-mata kepada konflik Îşrâel-Pâleştîn adalah mustahil, kata Brinner.  "Falsafahnya adalah mengenai penyelesaian ketenteraan kepada konflik."  Brinner menambah bahawa bukan kebetulan bahawa Deif menganjurkan kempen bom istishad besar pada pertengahan 1990-an, sejurus selepas menandatangani Perjanjian Oslo.

PRESTIJ

 Reputasi kerana menggunakan cara ketenteraan semata-mata ini juga sebahagiannya menjelaskan "mengapa dia menikmati populariti yang tiada tandingan di kalangan penduduk Gâzâ," kata Brinner.  Pada tahun 2014, dalam tinjauan pendapat yang dijalankan oleh laman berita Pâleştîn, "Deif telah diundi sebagai lebih popular daripada Khaled Meshal, ketua keseluruhan Hâmâş, dan Ismail Haniyeh, pemimpin politik tertinggi kumpulan itu di Gâzâ. Kedua-duanya tokoh yang sangat popular. terkenal dan dikenali semua rakyat Pâleştîn,” lapor Washington Post.

 “Dia seorang pemimpin tentera, jadi dia kebal terhadap kritikan tentang cara Hâmâş mengendalikan aspek kemanusiaan dan sosial tadbir urus Gâzâ,” kata Eriksson.

 "Dia juga satu-satunya orang yang tinggal di Gâzâ dan mendidik anak-anaknya di sana," tambah Brinner.  Ini amat penting dari perspektif penduduk Gâzâ, yang menuduh Haniyeh mengetuai Hâmâş dari "hotel mewah di Qatar".

 Keperibadian Deif dan penghormatan yang diberikannya di Gâzâ juga mungkin menjelaskan bagaimana serangan itu berjaya walaupun agensi perisikan Îşrâel secara meluas mengakui keberkesanannya.  "Hakikat Hâmâş merancang operasi ini selama setahun tanpa sebarang maklumat dibocorkan menunjukkan kesetiaan beberapa orang terpilih yang terlibat dalam merancang operasi ini kepada Deif," kata Brinner.

FB Peduli Ummah 

Tiada ulasan: