"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

Pekerja kedutaan Israel di Bejing diserang dengan pisau

AFP
LOKASI kejadian seorang pekerja kedutaan Israel di ibu negara China diserang dengan pisau. FOTO AFP
LOKASI kejadian seorang pekerja kedutaan Israel di ibu negara China diserang dengan pisau. FOTO AFP
Beijing: Seorang pekerja kedutaan Israel di ibu negara China diserang dengan pisau oleh seorang lagi warga asing, dan dimasukkan ke hospital pada Jumaat, dengan suspek kemudian ditahan, kata pegawai.

Video geolokasi oleh AFP menunjukkan lelaki itu ditikam dengan pisau di jalan di ibu negara China.

"Seorang pekerja Israel di kedutaan Israel di Beijing diserang hari ini," kata kementerian luar Israel dalam satu kenyataan, sambil menambah bahawa serangan itu tidak berlaku di perkarangan kedutaan.

"Pekerja itu sedang dirawat di hospital dan berada dalam keadaan stabil," kata kenyataan itu. "Motif serangan sedang disiasat."

Dalam satu kenyataan, polis di Daerah Chaoyang di Beijing berkata "seorang saudara lelaki berusia 50 tahun diplomat Israel ditikam oleh seorang lagi warga asing di luar pintu masuk pasar raya."

Siasatan awal menunjukkan warga asing itu adalah "lelaki berusia 53 tahun yang terbabit dalam perdagangan barangan kecil di Beijing," kata kenyataan itu.

Suspek ditahan dan siasatan sedang dijalankan, menurut polis.

Serangan itu di tengah-tengah serangan Israel ke atas sasaran Hamas di Semenanjung Gaza selepas pejuang Palestin menyerbu merentasi sempadannya pada hujung minggu, membunuh lebih 1,300 orang.

Pengeboman Israel sudah meragut hampir 1,800 nyawa di Gaza.

Tiada ulasan: