"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

Pecat saya jika tak suka - Speaker Dewan Rakyat Johari Abdul

Geraldine Tong, Raveena Nagotra & Shakira Buang

Speaker Dewan Rakyat Johari Abdul berkata ahli parlimen perlu memecatnya melalui usul jika mereka tidak menyukai caranya mengendalikan persidangan.

Ini berlaku selepas pertikaian tercetus di Dewan sebelum ini berhubung dakwaan "konflik kepentingan" dalam kelulusan usul yang dikemukakan oleh Taufiq Johari (Pakatan Harapan-Sungai Petani). Taufiq ialah anak Johari.

Johari menegaskan sebagai speaker, dia tidak dilantik oleh mana-mana parti tetapi dipilih oleh ahli parlimen sendiri.

"Jika anda tidak suka saya maka buat usul, pecat saya," katanya ketika mempengerusikan sesi petang Parlimen hari ini.

Terdahulu, Awang Solahuddin Hashim (Perikatan Nasional-Pendang) menggunakan istilah “anak bapa” apabila Shahidan Kassim (PN-Arau) mempersoalkan alasan usul Taufiq diluluskan sebelum usulnya.

Shahidan berkata dia mengemukakan usulnya pada Selasa manakala Taufiq menghantarnya pada Rabu.

Kenyataan Awang mendorong Taufiq dan RSN Rayer (PH-Jelutong) mendesak mereka menjelaskan istilah itu dan menarik balik kenyataan masing-masing.

Ahli parlimen Pendang menjawab ringkas dengan mengatakan "konflik kepentingan" tetapi tidak menjelaskan secara terperinci.

Timbalan speaker Alice Lau, yang mempengerusikan sesi itu pada masa itu, menjelaskan bahawa tidak ada konflik kepentingan kerana usul Taufiq telah diberikan kepada Timbalan Speaker Ramli Mohd Nor untuk dipertimbangkan.

Dia kemudian memutuskan untuk mengarahkan Awang keluar Dewan apabila dia tidak menarik balik kenyataannya.

Johari menjelaskan bahawa tidak ada pilih kasih seperti yang digambarkan oleh Shahidan, kerana usul ahli parlimen Arau itu langsung tidak berkaitan dengan isu yang dibawa oleh usul Taufiq.

Dia juga menggesa ahli parlimen supaya tidak melibatkannya dalam hujah mereka di Dewan Rakyat.

Tiada ulasan: