"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

Sindiran ‘salam SST 8 peratus’: Ini perkara sebenarnya wajib tahu

HARAPAN DAILY

NAZRI HAMDAN

Ramai orang bagi salam SST 8 peratus hari ni.

Pada saya, mengkritik tak ada masalah. Cuma mesti kena ada fahaman yang betul.

Masalah orang kita, dia pun tak faham apa yang naik 8 peratus tu, tapi melompat bising lebih-lebih.

Di Malaysia, cukai kita adalah SST (Sales and Service Tax). Kadar cukai sales dan service adalah berbeza.

Cukai jualan (sales tax) dikenakan pada kadar 10 peratus (ada sesetengah barangan kena 5 peratus) tapi cukai perkhidmatan (service tax) sebelum ini ialah 6 peratus.

Yang kerajaan nak naikkan itu ialah service tax dari 6 peratus kepada 8 peratus. Sementara itu, tiada perubahan kepada sales tax.

Perdana Menteri ketika membentangkan Belanjawan 2024 Malaysia Madani di Parlimen semalam.

Salah jika kita cakap SST naik 8 peratus. Betul jika kita cakap service tax naik 8 peratus.

Akan tetapi, kenaikan dalam service tax ni pun ada pengecualian. Makanan, minuman dan telekomunikasi akan kekal pada 6 peratus.

Contohnya, kau pegi restoran yang sebelum ni caj kau service tax dia akan masih kenakan kau caj 6 peratus service tax. Rate ni tak berubah.

Tapi kalau kau check in hotel, rate dia akan naik dari 6 peratus kepada 8 peratus.
Kau check in hotel hari-hari ke?

Soalnya, adakah akan wujud tekanan pada harga? Ya, jika yang dinaikkan itu adalah sales tax. Tapi yang naik ini ialah service tax.

Kenaikan mungkin ada tapi minimum sebab yang naik ni ialah service tax terhadap perkhidmatan bukan makanan dan minuman.

Tiada ulasan: