"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

Israel guna bom fosforus?

Agensi
LETUPAN susulan serangan udara Israel di Gaza. FOTO AFP
LETUPAN susulan serangan udara Israel di Gaza. FOTO AFP
Gaza: Palestin pada Selasa lalu menuduh Israel menggunakan bom fosforus ketika pengeboman di kawasan berpenduduk di Semenanjung Gaza, lapor Agensi Anadolu.

"Israel menggunakan bom fosforus putih yang diharamkan di peringkat antarabangsa terhadap rakyat Palestin di kejiranan Karama di utara Gaza," kata Kementerian Luar di platform X.

Pengasas European Observatory for Human Rights, Rami Abdo, menyiarkan klip video di platform X yang didakwanya menunjukkan penggunaan bom fosforus oleh Israel.

"Pasukan tentera Israel menggunakan [bom] fosforus putih beracun di kawasan berpenduduk padat di barat laut Bandar Gaza," tulisnya.

Kumpulan hak asasi manusia yang berpangkalan di New York, Pemerhati Hak-Hak Asasi Manusia, sebelum ini memetik laporan mengenai dakwaan penggunaan bom fosforus putih oleh Israel di Gaza, semasa konflik pada masa lalu.

Penggunaan senjata fosforus putih untuk menghasilkan tabir asap dan melindungi pergerakan tentera diterima secara sah, tetapi Konvensyen Geneva 1980 melarang penggunaannya di kawasan yang padat dengan penduduk.

Tiada komen daripada Israel mengenai dakwaan itu.

Serangan mengejut pelbagai serampang ke atas Israel yang dilancarkan sebelum subuh pada Sabtu oleh Hamas menyebabkan ribuan terkorban di kedua-dua pihak.

Lebih 1,200 orang di Israel maut, selepas pejuang Hamas menyusup masuk ke komuniti selatan, sebelum mengheret 100 tebusan kembali ke Gaza.

Sebagai tindakan balas, Israel mengebom Gaza menyebabkan sekurang-kurangnya 900 orang terbunuh, setakat ini.

Dalam pada itu, AFP melaporkan Israel berkata, ia menawan semula kawasan di sempadan Gaza, dari Hamas, pada Selasa iaitu hari keempat pertempuran sengit.

Tentera berkata, pihaknya sebahagian besarnya menguasai semula kawasan selatan dan sempadan sekitar Gaza.

Tetapi, lewat Selasa, di bandar Ashkelon di selatan Israel, tentera yang disokong oleh helikopter dan dron berbalas tembakan dengan beberapa pejuang, menyebabkan tiga pejuang terbunuh, kata tentera.

INFO

APA ITU BOM FOSFORUS?

Fosforus putih - campuran fosforus putih dan getah - ialah bahan seperti lilin. Ia terbakar pada suhu 800 darjah Celsius dan menyala dengan spontan pada suhu 1,300 darjah Celsius, apabila ia terdedah kepada oksigen. Ia menghasilkan asap putih dan tebal. Oleh kerana ia adalah bahan seperti lilin, ia sangat sukar untuk dipadamkan dan sering menyala semula apabila pembalut ditanggalkan.

Menurut jurnal perubatan, yang dipetik oleh Pemerhati Hak-Hak Asasi Manusia, "fosforus putih boleh menyebabkan kecederaan serius dan kematian apabila ia bersentuhan dengan kulit, terhidu atau ditelan."
-hmetro

Tiada ulasan: