"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

OKU didakwa rogol, amang seksual pelajar 13 tahun

FMT Reporters

PETALING JAYA: Seorang remaja orang kurang upaya (OKU) mengaku tidak bersalah di Mahkamah Sesyen Muar atas tiga pertuduhan merogol dan amang seksual fizikal terhadap gadis bawah umur, bulan lalu.

Tertuduh, Muhammad Zulfadli Ahmad, 19, membuat pengakuan itu selepas semua pertuduhan dibacakan di hadapan Hakim Abu Bakar Manat.

Mengikut kertas pertuduhan pertama, tertuduh yang juga OKU masalah pembelajaran didakwa merogol seorang remaja perempuan berusia 13 tahun, menurut laporan Kosmo.

Perbuatan itu dituduh dilakukan di belakang sebuah rumah di Jalan Temenggong Ahmad, di Muar pada 1 pagi, awal September lalu.

Pertuduhan dikemukakan mengikut Seksyen 376(1) Kanun Keseksaan yang memperuntukan hukuman penjara sehingga 20 tahun dan sebatan, jika sabit kesalahan.

Bagi pertuduhan kedua, pekerja kedai makan itu didakwa melakukan amang seksual fizikal terhadap mangsa di sebuah rumah di Parit Jawa 10 malam, pertengahan September lalu.

Manakala bagi pertuduhan ketiga, remaja yatim piatu itu didakwa melakukan kesalahan sama di tempat yang sama pada 11.15 malam, 29 September lalu.

Pertuduhan dikemukakan masing-masing mengikut Seksyen 14(b) dan Seksyen 14(a) Akta Kesalahan Seksual Terhadap Kanak-Kanak 2017 dan boleh dihukum di bawah Seksyen 14 akta yang sama. Jika sabit kesalahan, tertuduh boleh dipenjara 20 tahun dan sebatan.

Kes dikendalikan Timbalan Pendakwa Raya, Danial Munir, manakala tertuduh tidak diwakili peguam bela.

Abu Bakar kemudiannya membenarkan jaminan sebanyak RM8,000 untuk semua pertuduhan selain perlu melaporkan diri ke Balai Polis Muar setiap bulan serta tidak dibenarkan berhubung dan mengganggu mangsa.

Mahkamah menetapkan 16 Nov sebagai tarikh sebutan semula serta serahan dokumen.

Tiada ulasan: