"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

PM keliling Arab perjuang Palestin tapi Pemuda PN anggap ‘wayang paling buruk’

HarapanDaily.com
PM keliling Arab perjuang Palestin tapi Pemuda PN anggap ‘wayang paling buruk’
ARIF ATAN

Lawatan kerja Perdana Menteri ke Turki, Mesir dan Arab Saudi baru-baru ini bagi menyatakan pendirian Malaysia terhadap isu Palestin rupanya dianggap seorang Pemuda Perikatan Nasional (PN) sebagai ‘wayang paling buruk’.

Bendahari Pemuda PN Selangor, Ahmad Azarul berkata, tindakan Datuk Seri Anwar berkeliling di negara-negara Arab baru-baru ini hanya untuk persediaan pidato dalam Himpunan Malaysia Bersama Palestin, 24 Oktober lalu.

Dia yang juga Ketua Armada Bersatu Shah Alam mengaitkan keputusaan Parlimen menolak usul untuk mengheret Perdana Menteri Israel, Benjamin Netanyahu ke Mahkamah Jenayah Antarabangsa (ICC).

“Patutlah (Anwar) pergi Arab sehari, Turki sehari, sana sini sehari. Rupanya, untuk persediaan ucapan malam ini (Himpunan Malaysia Bersama Palestin).

“Maka ada yang terpedaya, impress dengan PMX. Sedangkan, nak bawa usul untuk bawa Netanhayu ke mahkamah antarabangsa pun Parlimen tolak!

“Wayang bukan sekadar wayang. Ini wayang paling buruk!” katanya menerusi ciapan di laman X.

Susulan itu, rata-rata warganet menyelar pelapis muda komponen PN itu termasuk menyindirnya agar tidak menulis lebih laju dari otak.

Ramai juga mengingatkan bahawa dalam tindakan genosid terhadap rakyat Palestin ini sepatutnya semua pihak perlu mengetepikan perbezaan politik kepartian.

“Kau hanya fikir nak menangkan Abah kau dan parti politik kau. Cuba Abah (Mahiaddin) di pentas (Himpunan Malaysia Bersama Palestin) mesti kau puji, ‘kan?

“Pemimpin Islam negara sendiri kau hina. Kau tak tau ke adab hormat pemimpin?

“Pemimpin-pemimpin kerajaan luar negara hormat Anwar sampaikan Putera Raja tunggu dan hantar beliau ke kereta. Kau pula kerja menghina orang di media sosial,” demikian teguran orang ramai.
Himpunan Malaysia Bersama Palestin menyaksikan Stadium Axiata Arena di Bukit Jalil dilimpahi orang ramai.

Namun, Ahmad Azarul kemudiannya dilihat membalas kritikan netizen dengan berkata, cakap kena selari dengan tindakan.

“Orang takkan bising kalau cakap tu selari dengan tindakan. Ingat orang percaya ke bila Parlimen sendiri tolak usul hendak bawa Netanyahu ke mahkamah antarabangsa?” katanya kembali menyoal.

Respon Azarul itu juga kemudiannya mengundang cemuhan netizen termasuk membidas sikap pemimpin PN yang setiap hari burukkan nama negara serta ingin menjatuhkan negara.

“Usaha nak bangunkan negara, PN langsung tiada.

“Kau nak dengar dan lihat benda yang kau nak saja. Benda lain kau tutup mata atau buat tak tahu. Educate yourself!

“Orang kalau dah busuk hati, benda baik pun boleh jadi jahat. Bodoh pencacai PN ni,” kata beberapa warganet lagi.

Setakat ini, keganasan Israel telah mengorbankan sekurang-kurangnya 6,546 rakyat Palestin manakala 17,439 lagi cedera.

Rejim pengganas pimpinan Benjamin Netanyahu berkenaan juga akan melakukan serangan darat pada bila-bila masa selepas lebih dua minggu mengebom tanpa henti kawasan di Semenanjung Gaza yang padat dengan lebih 2 juta penduduk itu.

Tiada ulasan: