"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

Sultan Johor dipilih sebagai Agong

Malaysiakini

Sultan Johor Sultan Ibrahim Iskandar dipilih sebagai Yang di-Pertuan Agong ke-17, berkuat kuasa 31 Januari tahun depan.

Sultan Perak Sultan Nazrin Shah pula dipilih sebagai timbalan baginda, menurut agensi berita nasional Bernama.

Perkembangan itu diumumkan oleh Penyimpan Mohor Besar Raja-Raja Syed Danial Syed Ahmad.

Terdahulu, Sultan Terengganu Sultan Mizan Zainal Abidin mempengerusikan Mesyuarat Majlis Raja-Raja Kali Ke-263 (Khas) bagi memilih Yang di-Pertuan Agong ke-17 dan Timbalan Yang di-Pertuan Agong di Istana Negara.

Mesyuarat yang bermula 10.10 pagi itu dihadiri oleh Yang di-Pertuan Agong Al-Sultan Abdullah Ri'ayatuddin Al-Mustafa Billah Shah dan semua Raja-Raja Melayu, kecuali Kelantan dan Perlis.

Pemilihan itu diadakan susulan tempoh lima tahun penggal pemerintahan Al-Sultan Abdullah sebagai Yang di-Pertuan Agong ke-16, bakal tamat pada 30 Januari tahun depan.

Al-Sultan Abdullah melafaz sumpah dan menandatangani surat sumpah jawatan sebagai Yang di-Pertuan Agong ke-16 pada 31 Januari 2019 setelah dipilih pada Mesyuarat Khas Majlis Raja-Raja pada 24 Januari tahun sama.

Tiada ulasan: