"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

Salah atasi rekod 17 tahun Henry

Agensi
AKSI Salah menjaringkan gol kelima Liverpool ketika menentang Toulouse di Anfield. FOTO AFP
AKSI Salah menjaringkan gol kelima Liverpool ketika menentang Toulouse di Anfield. FOTO AFP
London: Jaringan Mohamed Salah ketika Liverpool membelasah Toulouse 5-1 dalam aksi Liga Europa menyaksikan bintang Mesir itu memecahkan rekod 17 tahun milik Thierry Henry.

Bekas pemain antarabangsa Perancis, Henry menjaringkan 42 gol dalam kejohanan Eropah untuk Arsenal dengan jaringan terakhir ketika menentang Porto pada September 2006. Dia tidak menambah jumlah itu ketika beraksi kali kedua bersama Gunners yang menyaksikan dia hanya sekali bermain di peringkat Eropah.

Rekod jaringan terbanyak Eropah oleh pemain Liga Perdana Inggeris yang dipegang Henry bertahan lebih sedekad. Namun Salah akhirnya memintas catatan Henry dengan gol kedua dalam saingan Liga Europa musim ini untuk menambah koleksi peringkat Eropah kepada 43 gol miliknya.

Gol pertama Salah musim ini ketika menang 3-1 di LASK, antara tiga kemenangan berturut-turut skuad Jurgen Klopp manakala kemenangan terbaru awal pagi tadi ketika membelasah Toulouse menyaksikan Diogo Jota, Wataru Endo, Darwin Nunez dan Ryan Gravenberch turut menjaringkan gol.
-hmetro 

Tiada ulasan: