"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

Kenderaan tentera Israel langgar mayat syuhada

Agensi

Ramallah: Kementerian Luar Palestin, pada Selasa, mengecam sebuah kenderaan tentera Israel yang didakwa melanggar mayat seorang syuhada di Tulkarm di utara Tebing Barat.

Agensi Anadolu melaporkan, kementerian itu juga mengutuk sekeras-kerasnya kekejaman itu.

"Perbuatan itu menyatakan mentaliti fasis perkauman-penjajahan dan kemerosotan moral yang tidak pernah berlaku sebelum ini.

"Ia juga mencerminkan budaya kebencian dan ekstremisme, yang menafikan kewujudan rakyat Palestin di tanah air mereka.

"Kenyataan itu menyatakan bahawa jenayah kejam itu adalah terjemahan daripada hasutan perkauman yang diamalkan oleh kumpulan utama dan berhaluan kanan di Israel," kata kementerian itu dalam satu kenyataan.

Tambahnya, jenayah kejam itu bukanlah yang pertama dan juga bukan terakhir dalam siri jenayah penjajahan Israel.

Kementerian Kesihatan Palestin pada Isnin berkata, tentera Israel membunuh tiga pemuda Palestin di bandar Tulkarm, Tebing Barat yang diduduki.

Menurut pihak berkuasa kesihatan tempatan, Israel menyerang wilayah Palestin sejak serangan rentas sempadan oleh kumpulan Palestin, Hamas, pada 7 Oktober lalu.

Ia membunuh sekurang-kurangnya 23,210 rakyat Palestin, kebanyakannya wanita serta kanak-kanak, selain mencederakan 59,167 yang lain.

Kira-kira 1,200 warga Israel dipercayai terbunuh dalam serangan Hamas.

Dianggarkan, 85 peratus penduduk Gaza kehilangan tempat tinggal, dan kesemua mereka terputus bekalan makanan, lapor Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu (PBB).

Ratusan ribu orang hidup tanpa perlindungan, dan kurang daripada separuh daripada trak bantuan memasuki wilayah itu, berbanding sebelum konflik bermula.

Tiada ulasan: