"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

Pegawai Imigresen cedera dilanggar warga asing cuba larikan diri

Ahmad Hasbi
am@hmetro.com.my
ANTARA warga asing yang ditahan dalam Ops Gegar dan Ops Selera di empat lokasi di Seremban, semalam. FOTO Ihsan JIM.
ANTARA warga asing yang ditahan dalam Ops Gegar dan Ops Selera di empat lokasi di Seremban, semalam. FOTO Ihsan JIM.
Seremban: Pegawai Jabatan Imigresen Malaysia (JIM) wanita cedera selepas dilanggar warga asing yang cuba melarikan diri ketika pemeriksaan di sebuah medan selera dekat Rasah, di sini, semalam.

Ia menyebabkan pegawai wanita berusia 30-an itu terjatuh dan luka pada lutut selain seluar uniform dipakai terkoyak pada bahagian itu.

Lelaki warga Myanmar itu cuba melarikan diri, namun berjaya dicekup kira-kira 100 meter dari lokasi.

Pengarah JIM Negeri Sembilan, Kennith Tan Ai Kiang berkata, kejadian berlaku dalam Ops Selera dan Ops Gegar yang dijalankan di empat lokasi di Seremban bermula 9 pagi hingga 7 petang semalam.

"Seramai 19 pegawai dari Bahagian Penguatkuasaan JIM Negeri Sembilan dan diketuai saya sendiri terbabit dalam operasi.

"Ketika operasi di salah sebuah lokasi serbuan, seorang pegawai wanita cedera ringan selepas dirempuh lelaki warga asing yang cuba melarikan diri.

"Pasukan kami berjaya menangkap lelaki itu di dalam kawasan semak kira- kira 100 meter dari tempat kejadian," katanya dalam kenyataan, hari ini.

Beliau berkata, pegawai wanita itu bernasib baik hanya cedera ringan.

Katanya, seramai 65 warga asing diperiksa dan hasilnya seramai 43 pendatang asing tanpa izin (Pati) berusia antara 17 tahun hingga 47 tahun ditahan atas pelbagai kesalahan imigresen.

"Mereka terdiri daripada 34 lelaki dan tujuh wanita warga Myanmar serta dua wanita warga Thailand.

"Mereka dihantar dan ditahan di Depot Imigresen Lenggeng untuk tindakan lanjut," katanya.

Beliau berkata, sebanyak lima Borang Saman Kepada Saksi untuk hadir ke pejabat dikeluarkan kepada individu dalam operasi itu bagi membantu siasatan.

Tiada ulasan: