"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

53 banduan melarikan diri dari penjara

Bhonline 
Penjara Sorong menahan 543 banduan, yang jauh melebihi kapasiti 250. - Foto AGENSI
Penjara Sorong menahan 543 banduan, yang jauh melebihi kapasiti 250. - Foto AGENSI
JAKARTA: Seramai 53 banduan melarikan diri dari penjara sekitar jam 11 pagi (waktu tempatan) di Sorong, Provinsi Papua Barat Daya di timur Indonesia hari ini, kata pegawai.

Daripada 53 banduan yang melarikan diri dari Penjara Kelas II B Penjara Sorong, hanya enam ditahan semula, kata Ketua Polis Bandar Sorong, Pesuruhjaya Happy Perdana Yudianto.

Polis sedang berusaha menangkap semula banduan.

"Usaha yang kami lakukan juga menyekat jalan raya di luar Bandar Sorong, pelabuhan dan lapangan terbang sambil mengumpul data banduan yang melarikan diri," kata Yudianto.

Yudianto berkata, banduan yang melarikan diri adalah mereka yang disabitkan dengan jenayah am dan kesalahan dadah.

Ketua Penjara Sorong, Manuel Yenusi, berkata sebelum melarikan diri beramai-ramai, terdapat upacara Ibadah Hari Minggu.

"Bagaimanapun, kira-kira jam 11 pagi, perkhidmatan telah tamat, ternyata banduan menceroboh keselamatan dan mengugut dua pegawai pengawal serta membaling mercun sehingga berlaku letupan. Kemudian, berpuluh-puluh banduan melarikan diri," kata Yenusi.

Sebelum pemecahan penjara besar-besaran, Penjara Sorong menahan 543 banduan, yang jauh melebihi kapasiti 250. - AGENSI

Tiada ulasan: