"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

Tentera Israel rompak wang AS$25 juta, emas penduduk Gaza

Agensi
gold-ring-681x490
Seorang tentera Israel menunjukkan rantai emas yang ditinggalkan penduduk Palestin
GAZA CITY – Tentera Israel yang menceroboh dan melakukan keganasan serta membunuh penduduk Gaza didakwa membuat satu lagi jenayah iaitu merompak wang tunai dan emas  penduduk yang melarikan diri.

Menurut Pejabat Media Gaza, pelbagai cara dilakukan  tentera Israel yang menjalankan operasi di Gaza untuk mengambil harta yang ditinggalkan oleh penduduk Palestin.

“Berpuluh-puluh testimoni yang diberikan oleh penduduk Semenanjung Gaza mengenai kecurian wang, emas, dan artifak yang dianggarkan bernilai 90 juta shekel ($24.5 juta) selama 92 hari lalu oleh tentera pendudukan Israel.

“Operasi kecurian berlaku dalam pelbagai cara, yang pertama adalah di pusat pemeriksaan, seperti Jalan Salah al-Din, di mana mereka mencuri daripada orang yang berpindah yang telah berpindah dari utara Semenanjung Gaza ke selatan, beg mereka mengandungi harta berharga mereka seperti wang, emas dan artifak,” kata Pejabat itu seperti yang dilaporkan oleh agensi Anadolu.

Kaedah lain melibatkan pecah rumah yang penduduknya diminta berpindah di mana mereka mengambil gambar cenderahati dan klip video untuk jenayah ini, beberapa daripadanya disiarkan di akaun media sosial mereka seperti yang berlaku di bandar itu. Beit Lahia di utara Gaza.”​​​​​

​Akhbar Israel mendokumentasikan jenayah itu, dengan Yedioth Ahronoth menggambarkannya sebagai “kecurian sistematik wang penduduk Gaza.”

Setakat hari ini belum ada sebarang komen daripada pihak berkuasa Israel mengenai dakwaan tersebut.

Sebelum ini kecoh di media sosial apabila tentera Israel tanpa rasa malu berkongsi gambar dan video rantai dan cincin emas yang dijumpai dalam rumah yang ditinggalkan oleh penduduk Palestin. – Agensi
-Malaysiagazzete

Tiada ulasan: