"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

Klinik bersalin terbakar, empat bayi baru lahir maut

AFP
PASUKAN penyelamat memindahkan bayi yang berada dalam inkubator.
PASUKAN penyelamat memindahkan bayi yang berada dalam inkubator.
Baku: Menyedihkan apabila empat bayi yang baru lahir maut susulan kebakaran pada lewat malam di sebuah klinik bersalin dekat Azerbaijan.

Berita duka mengenai kejadian disahkan seorang jurucakap, pada Selasa, ketika pemimpin negara Caucasus itu, Ilham Aliyev berikrar untuk menyelia secara peribadi berhubung siasatan ke atas kebakaran itu.

Ketika kejadian, penyelamat bertugas dilihat membawa keluar bayi dalam inkubator dari klinik di sini dan memindahkan mereka ke ambulans, menurut imej yang dikeluarkan oleh perkhidmatan kecemasan.

"Empat bayi yang baru lahir meninggal dunia di Pusat Perinatal Republikan di Baku, dan tiga orang 'diracuni' asap," kata kementerian kecemasan dalam satu kenyataan.

Sementara itu, Ketua Pendakwa Raya Kamran Aliyev, yang dipetik oleh media tempatan berkata, kebakaran itu berlaku pada 11.05 malam, dan api dipadamkan dengan cepat.

Beliau berkata, siasatan lanjut akan menentukan sama ada empat kanak-kanak yang dirawat di unit rawatan rapi itu terbunuh, sama ada kesan langsung akibat kebakaran atau kerana terhidu asap.

"Kami memerlukan masa untuk siasatan menyeluruh terhadap apa yang berlaku," katanya yang dipetik agensi akhbar kerajaan, APA.

Pendakwa raya sudah membuka kertas siasatan terhadap pelanggaran peraturan keselamatan kebakaran dan kecuaian, dan berkata, Presiden Ilham Aliyev akan menyelia siasatan itu secara peribadi.

Tiada ulasan: