"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

“Pengarah suruh saya masuk bilik untuk pakai baju seksi…” – Sarimah dedah jadi mangsa gangguan seksual masa aktif jadi pengacara

Malaysia Dateline

MAISARAH AISYA

Gangguan seksual secara mental atau fizikal memberi kesan yang amat besar kepada mangsa, apatah lagi ia akan menyebabkan rasa takut melampau.

Bukan hanya orang biasa, mereka yang berstatus selebriti juga boleh menjadi mangsa gangguan seksual.

Pengacara , Che Puan Sarimah Ibrahim, mendedahkan pernah berkali-kali menjadi mangsa gangguan seksual semasa aktif sebagai pengacara.

Tanpa mendedahkan siapa pelakunya, Sarimah mendakwa pernah dipegang di bahagian dada, malah tubuhnya diraba ketika mikrofonnya dibaiki sebelum rancangan bermula.

Lebih jijik, individu tersebut adalah salah seorang kru rancangan dan berstatus suami orang ketika insiden berlaku lapor Kosmo.

“Saya pernah terkena gangguan seksual semasa berkerja di sebuah set rancangan terkenal.

“Individu tersebut datang menghampiri wajah saya dengan alasan untuk membaiki mikrofon, namun sebaliknya memegang dada saya.

“Dia sempat puji saya cantik ketika itu dan kata kami sangat sepadan jika bersama padahal dia ketika itu adalah suami orang,” katanya seperti dipetik Kosmo.

Bukan setakat itu, individu itu turut mengugut untuk menamatkan kontrak jika Sarimah enggan bercuti bersamanya.

“Selepas itu dia kata saya tak boleh dapat sambung musim yang seterusnya sekiranya saya tidak pergi bercuti bersamanya.

“Saya menolak dan saya kata tidak mengapa, saya akan bayar percutian saya sendiri, saya bukan tiada duit,” tuturnya tegas.

Pengalaman gangguan lain melibatkan seorang pengarah yang mengarahkannya untuk memakai baju seksi dalam ruangan tertutup tanpa kehadiran orang lain.

“Pengarah suruh saya masuk bilik untuk pakai baju seksi yang telah disediakan untuk saya pamerkan depan dia dalam bilik itu.

“Saya tanya kenapa saya kena pamerkan di dalam bilik ini bersama pengarah tersebut secara seorang diri, macam pelik saja.

“Saya menolak dan seperti dijangka, saya tak dapat tawaran seterusnya tapi tidak mengapa ada rezeki lain selepas itu,” tambahnya.

Tidak semua akan merendahkan moral mereka demi pekerjaan, jadi hormatilah mereka yang bekerja dalam industri, bukan mengambil kesempatan atas kesempitan.

Tiada ulasan: