"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

Tandas pintar rakam 'cap dubur'

Agensi
PENYELIDIK Universiti Stanford, Seung-min Park terbabit dalam pasukan yang mencipta tandas pintar itu. FOTO Agensi
PENYELIDIK Universiti Stanford, Seung-min Park terbabit dalam pasukan yang mencipta tandas pintar itu. FOTO Agensi
Washington: Tandas pintar ciptaan penyelidik dari Universiti Stanford memenangi Hadiah Ig Nobel, iaitu hadiah satira yang dianugerahkan setiap tahun sejak 1991 untuk meraikan 10 pencapaian remeh yang luar biasa dalam penyelidikan saintifik.

Portal La Voce di New York melaporkan peranti itu menggunakan pelbagai peningkatan teknologi pada tandas standard.

Ia termasuk jalur ujian urinalisis, sistem komputer untuk analisis pembuangan air besar, sensor cetakan punggung yang dipasangkan dengan kamera pengenalan diri (ID) dan pautan telekomunikasi untuk memantau dan menganalisis najis.

"Idea untuk cap dubur mendapati bahawa dubur mempunyai 35 atau 37 lipatan, yang unik seperti cap jari," tulis penyelidik dari Universiti Stanford, Seung-min Park, menerusi catatan blog.

Peranti prototaip boleh dipasang menggunakan Raspberry Pi yang dipasangkan dengan kamera untuk menangkap cap dubur unik setiap orang semasa mereka duduk di mangkuk tandas.

Memandangkan tandas pintar adalah tambahan kepada tandas standard, teknologi itu boleh menelan kos antara AS$300 (kira-kira RM1,407) hingga AS$600 (kira-kira RM2,814) apabila ia akhirnya dihasilkan, menurut Park.

Ig Nobel adalah parodi bagi Hadiah Nobel bagi menghormati pencapaian yang pada mulanya membuat orang ketawa, namun kemudian membuat mereka berfikir.

Majlis anugerah itu menampilkan opera mini, demonstrasi saintifik, dan kuliah 24 jam di mana pakar mesti menerangkan kerja mereka menerusi dua sesi.

Acara itu yang diadakan secara talian, baru-baru ini, menampilkan 10 pencapaian remeh luar remeh dalam penyelidikan saintifik.

Uniknya, hadiah Ig Nobel itu pula dalam bentuk dokumen PDF yang boleh dicetak dan dipasang untuk mencipta trofi tiga dimensi.

Tiada ulasan: