"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

Isu petik Al-Quran: Ulama Umno pertahan MP DAP

HarapanDaily.com

K PRAGALATH

Setiausaha Eksekutif Majlis Ulama Umno Datuk Dr Mohd Khairuddin Aman Razali mempertahankan Ahli Parlimen Ipoh Timur Howard Lee dari DAP yang kini disiasat oleh Unit Siasatan Jenayah Terkelas (USJT) Jabatan Siasatan Jenayah (JSJ) Bukit Aman kerana dituduh memetik dan mentafsir ayat Al-Quran.

“Sesiapa pun termasuk bukan Muslim boleh mengambil pengajaran dan ilmu serta hikmah yang terkandung di dalam al-Quran sebagai hujah akademik atau panduan hidup sebagaimana dihuraikan oleh para alim ulama Islam,” katanya.

Lee telah memetik sebahagian ayat 59 surah an-Nisaa’ yang bermaksud, “Wahai orang-orang yang beriman, taatlah kamu kepada Allah dan taatlah kamu kepada Rasulullah dan kepada “Ulil-Amri” (orang-orang yang berkuasa) dari kalangan kamu.”

Petikan itu disebut dalam sebuah klip video yang tular di media sosial.

Lee turut mengkritik presiden Pas Tan Sri Abdul Hadi Awang dan pimpinan Pas yang membawa fahaman Khawarij yang mentakfirikan umat Islam lain.

“Malah kewujudan kelompok Khawarij sebagaimana dihurai oleh alim ulama Islam dan dipetik juga oleh ahli parlimen berkenaan adalah tepat dan benar kerana Khawarij adalah golongan yang memberontak dan derhaka kepada pemerintah Islam khususnya Khalifah Uthman dan Khalifah Ali (r.a).”

Khairuddin yang merupakan bekas pemimpin Pas berkata bahawa pimpinan bukan Islam dalam Dewan Himpunan Pendukung Pas (DHPP) kerap menggunakan ayat al-Quran.

Begitu juga dengan DAP ketika bekerjasama dengan Pas di dalam Pakatan Rakyat.

“Malah, dulu ketika PAS bertahaluf dan bekerjasama politik dengan DAP, pemimpin DAP membaca ayat al-Quran di pentas-pentas ceramah PAS dan menjadi kebanggaan PAS pada ketika itu,” katanya.

Tiada ulasan: