"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

Lokman Adam: Reformasi tak berjaya kerana gagal heret Mahathir ke mahkamah

Alyaa Alhadjri

Walaupun dengan pelantikan Presiden PKR Anwar Ibrahim sebagai perdana menteri, salah seorang penyokong terawal parti itu berhujah bahawa gerakan Reformasi yang bermula 25 tahun lalu masih belum berjaya.

Bercakap sebagai ahli panel pada forum sempena ulang tahun ke-25 gerakan Reformasi malam tadi, Ahli Majlis Tertinggi Umno Lokman Noor Adam menceritakan bagaimana dia diperkenalkan dengan istilah reformasi sebagai ahli Pemuda Umno pada 1996 di bawah pimpinan Ketua Pemuda Umno ketika itu Ahmad Zahid Hamidi.

Lokman berkata Zahid pada masa itu memperkenalkan tema "Pemuda Pemangkin Gerakan Reformasi" untuk menyokong Anwar, yang ketika itu menteri kewangan, timbalan perdana menteri dan timbalan presiden Umno, dalam usaha mencabar dakwaan rasuah yang dikaitkan dengan Dr Mahathir Mohamad yang pada masa itu perdana menteri dan presiden Umno.

"Kelantangan Pemuda Umno ketika itu kita menentang korupsi, kronisme dan nepotisme [....] dan ini yang membawa kepada pemecatan Anwar," kata Lokman.

Anwar dipecat pada 2 Sept 1998, dan tahun-tahun berikutnya menyaksikan perbicaraan dan sabitan atas tuduhan rasuah dan pertuduhan liwat terhadapnya.

Lokman adalah antara pemimpin Pemuda Umno yang dipecat bersama Anwar dan mereka bersatu sebagai penyokong terawal yang akhirnya mengasaskan Parti Keadilan Nasional, pada 1999, yang seterusnya menjadi Parti Keadilan Rakyat (PKR).

"Kalau tanya saya Reformasi berjaya tak? Tak berjaya. Sebab kita nak hapuskan korupsi, kronisme dan nepotisme...tapi sampai sekarang (Mahathir tak didakwa di mahkamah).

"Untuk mengukur kejayaan Reformasi sekurang-kurangnya kena heret Mahathir ke mahkamah,” kata Lokman.

Lokman berkata, tidak seperti Anwar, dia tidak pernah mempercayai Mahathir - dengan dua kali penahanan tanpa perbicaraan di bawah Akta Keselamatan Dalam Negeri yang kini dimansuhkan - semasa dia keluar dari Umno.

Ketika kembali bersama Umno, Lokman adalah penyokong tegar presiden ketika itu Najib Razak termasuk pada kemuncak skandal 1MDB, menyerang pengkritiknya yang diketuai oleh Anwar sebagai ketua pembangkang.

Dia dipecat daripada Umno buat kali kedua pada 2020 dan Lokman malam tadi menegaskan ia disebabkan pendiriannya sebelum ini menentang rancangan Zahid sebagai presiden Umno untuk parti itu bekerjasama dengan Mahathir, yang ketika itu presiden Bersatu dan perdana menteri yang menerajui Pakatan Harapan (PH).

Dia kemudian diterima semula ke dalam Umno awal tahun ini dan dilantik semula sebagai ahli majlis tertinggi, kini dengan parti itu dan BN sebagai sebahagian daripada kerajaan Anwar.

Forum yang diadakan di Kuala Lumpur dan Dewan Perhimpunan Cina Selangor itu dianjurkan oleh NGO Perahu Hamzah, dengan sokongan daripada pejabat exco Belia, Sukan dan Keusahawanan Selangor Najwan Halimi.

Panelis lain termasuk kartunis politik Zulkiflee SM Anwar Haque, pengarang Hasmi Hashim, bekas ketua pengarang The Rocket dan wartawan veteran Wan Hamidi Hamid serta bekas senator Yusmadi Yusoff.

'Anwar dalam mod pembersihan rumah'

Zulkiflee, lebih dikenali sebagai Zunar, berkata pentadbiran sekarang yang dipilih November lalu perlu diberikan sekurang-kurangnya setahun sebelum dinilai berdasarkan janji reformasinya.

Dalam pada itu, Zunar, yang merakam gerakan Reformasi awal sebagai penerbit eksekutif "Anwar: The Untold Story", berkata perdana menteri harus disokong dalam usaha pembaharuannya yang berterusan.

"Sekarang Anwar dalam mod 'cuci rumah'. Sama seperti masuk ke rumah baru dengan perabot yang tidak tersusun, sampah merata-rata.

"Beri dia peluang tahun ini untuk membersihkan rumah baru. Tahun depan kita akan menilai sama ada Anwar boleh komited dengan reformasinya atau tidak," katanya.

Zunar berkata tumpuannya sekarang kekal pada penghasilan kartun untuk membantu mendidik generasi muda mengenai dasar kerajaan, menegaskan ia adalah caranya membantu menyokong pentadbiran sambil kekal kritikal.

Pakatan baru yang terjalin untuk membentuk pentadbiran persekutuan sekarang selepas pilihan raya umum ke-15 telah menyaksikan pengkritik Anwar yang diketuai oleh Perikatan Nasional mendakwa Reformasi sudah mati, yang membawa kepada dakwaan terbaru campur tangan kehakiman untuk membebaskan pemimpin BN daripada tuduhan rasuah.

Tiada ulasan: