"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

Hidayah: ‘Papa Blake’ sudah peluk Islam pagi tadi

KOSMO!
Salbuddin (dua dari kiri) selepas selesai mengucap dua kali syahadah di sebuah masjid di Shah Alam pagi tadi.
PETALING JAYA – Selepas tiga hari negara kehilangan anjing yang banyak berjasa dalam misi menyelamat dikenali sebagai Blake, penjaga haiwan tersebut, PB Salbuddin Salleh akhirnya memeluk Islam.

Salbuddin yang juga anggota bomba dari Unit K9 Jabatan Bomba dan Penyelamat Malaysia (JPBM) melafazkan kalimah syahadah di sebuah masjid di Shah Alam pagi tadi bersaksikan bapa saudara dan sepupunya.

Ketika dihubungi Kosmo! sebentar tadi, Salbuddin,34, berkata, niatnya untuk memeluk agama Islam sudah lama dipendamkannya memandangkan dalam keluarganya, hanya dia seorang sahaja belum memeluk Islam.

Malah katanya, kehilangan Blake yang dijaganya sejak tahun 2018 menguatkan lagi nalurinya untuk memeluk Islam.

“Saya dah lama berniat peluk Islam, tetapi mungkin ketika itu belum ‘tiba masanya lagi’. Tetapi sejak kehilangan Blake tiga hari lalu, keinginan untuk peluk Islam semakin kuat.

“Jadi hari ini saya nekad bawa dua orang saksi (bapa saudara dan sepupu) untuk melafazkan kalimah syahadah di sebuah masjid di Shah Alam pagi tadi,” katanya kepada Kosmo! hari ini.
Gambar kenangan Salbuddin bersama Blake.
Menurut Salbuddin lagi, dia kini berasa tenang selepas melafazkan dua kalimah syahadah pagi tadi.

“Walaupun masih sedih dengan kehilangan Blake, tetapi dengan penghijrahan ini buat saya sedikit tenang.

“Saya juga kini sedang cuba menghafal beberapa surah termasuk al-Fatihah, doakan saya semoga sentiasa istiqamah,” kata anak jati Keningau, Sabah ini.

Terdahulu, tular di aplikasi TikTok klip video memaparkan Salbuddin melafazkan dua kalimah syahadah di sebuah masjid disaksikan beberapa orang individu dipercayai di sebuah masjid.

Sebelum ini Kosmo! melaporkan, sekor anjing pengesan milik JBPM, Blake, terpaksa ditidurkan (euthanized) selepas dikesan menghidap barah limfoma.

Menerusi satu kenyataan dari JBPM, Blake dari disiplin Cadaver itu telah didiagnosis menghidap barah limfoma tahap empat pada 15 Ogos lalu dan terpaksa ditidurkan pada pukul 4.38 petang pada 18 September lalu. – KOSMO! ONLINE

Tiada ulasan: