"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

Rombakan kabinet seusai PRK Pelangai?

HarapanDaily.com

K PRAGALATH

Spekulasi rombakan kabinet akan dibuat oleh Perdana Menteri Datuk Seri Anwar Ibrahim bertiup kencang dan ia dijangka berlaku seusai pilihan raya kecil Pelangai pada 7 Oktober.

Menurut satu laporan media yang memetik kata – kata pemimpin DAP yang enggan dinamakan, Anwar akan menilai prestasi calon gabungan PH-BN sebelum membuat rombakan kecil di dalam kabinet.

Menurutnya, usaha rombakan ini tidak dapat dielakkan.

Sementara itu satu lagi laporan memetik sumber Jabatan Perdana Menteri berkata rombakan akan termasuk penukaran ketua-ketua setiausaha di beberapa kementerian.

“Dengan selesainya Pilihan Raya Negeri (PRN) di enam negeri, kerajaan terus stabil berbanding propaganda dicanang Perikatan Nasional (PN). Ini termasuk dukungan Sabah dan Sarawak terus kukuh.

“Perdana menteri kini fokus kepada kerajaan untuk berfungsi melaksanakan dasar-dasar utama seperti RMK12 (Rancangan Malaysia Ke-12), Bajet 2024 pada Oktober, polisi tenaga dan kos sara hidup.

“Oleh demikian Anwar akan melakukan rombakan kabinet, KSU, anggota birokrasi, kakitangan awam, bahkan pejabat beliau sendiri,” kata sumber, lapor Malaysiakini.

Sumber tersebut menambah rombakan akan dilakukan Anwar bagi memperkemaskan penambahbaikan dalam usaha komunikasi kerajaan.

“Misalnya jentera hebahan atau penerangan dilihat tertinggal berbanding PN. Proses rombakan masih disusunkan. Akan dilaksanakan dalam masa terdekat,” katanya.

Tiada ulasan: