"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

PH-BN berdepan kesukaran di Pelangai jika kekuatan PN dah ‘kemuncak’

Elill Easwaran

PETALING JAYA: Gabungan kerajaan perpaduan dilihat akan berdepan kesukaran dalam PRK Pelangai sekiranya kekuatan Perikatan Nasional (PN) sudah mencapai ke kemuncaknya, kata penganalisis.

Azmi Hassan dari Akademi Nusantara berkata penilaiannya mengenai peluang Pakatan Harapan (PH)-Barisan Nasional (BN) dalam PRK Pahang pada 7 Oktober ini berdasarkan keputusan PRK di Pulai dan Simpang Jeram baru-baru ini.

“Walaupun jumlah keluar mengundi rendah di Pulai, PN masih mampu mendapat 9,000 lebih undi berbanding PRU pada November.

“Jika PN dapat mengekalkan kedudukan terbaik mereka dalam mengumpulkan pengundi Melayu, maka ini sangat bahaya bagi kerajaan perpaduan, seperti yang terbukti di Pulai,” kata Azmi kepada FMT.

Dalam satu catatan di Facebook pada Selasa, Ketua DAP Johor Liew Chin Tong berkata kemenangan PH dalam PRK Johor pada 12 Ogos adalah bukti bahawa pengaruh PN semakin berkurangan.

Liew berkata kejayaan PN dalam pilihan raya di enam negeri pada bulan lalu mungkin kemuncak pencapaian gabungan pembangkang, tambahnya lagi pembangkang telah mencapai “kemuncak” menerusi penggunaan retorik perkauman dan agama.

Azmi berkata walaupun pemerhatian Liew mungkin betul, gabungan PH-BN akan menghadapi kesulitan dalam PRK Pelangai.

“Kerusi ini memiliki majoriti Melayu lebih dari 70%, yang akan meletakkan BN dan PH dalam bahaya. Jika kemuncak ini kekal, kerajaan perpaduan akan menghadapi kesulitan,” katanya.

Sementara itu, Mazlan Ali dari Universiti Teknologi Malaysia bersetuju dengan Liew, dan berkata kemenangan PN sebagian besar datang dari sumbangan PAS.

“Ini menerangkan pengaruh mereka terhadap pengundi Melayu tradisional dan Melayu yang cenderung kepada politik perkauman,” kata Mazlan.

“Ini sebabnya kekuatan mereka di Selangor hanya berada di kawasan Melayu tradisional seperti Tanjung Karang, Hulu Selangor, dan Sabak Bernam.”

Menurutnya, PN akan menghadapi kesulitan untuk mendominasi politik negara jika hanya memberi tumpuan kepada orang Melayu.

“Mereka perlu memberi tumpuan kepada golongan bukan Melayu, yang sekarang dikuasai terutamanya oleh PH,” kata Mazlan.

Bagaimanapun, bagi PH dan BN untuk terus mendominasi politik negara, Mazlan berkata gabungan perpaduan perlu “memenangi sekurang-kurangnya 30% undi Melayu dalam setiap kawasan majoriti Melayu”.

Tiada ulasan: