"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

Dah ramai orang melayu xkisah halal/haram makanan

‘Kalau tak tegur, aku kena tanggung’

KOSMO!
Tangkap layar video perbualan yang dikongsikan penghantar terbabit di TikTok.
PETALING JAYA – Seorang penghantar makanan terkejut apabila pelanggannya dengan selamba memberitahu dia sudah biasa memesan makanan dari sebuah kedai makan yang tertera status tidak halal.

Lebih mengejutkan penghantar tersebut, pelanggan terbabit adalah wanita Melayu.

“Kali pertama aku dapat pelanggan Melayu dah biasa makan dekat kedai tidak halal. Aku tegur sebab tanggungjawab sebagai orang Islam.

“Kalau tak tegur, aku yang kena tanggung,” katanya menerusi kapsyen pada video yang dimuat naik di TikTok @amir.d.luffy semalam.

Menerusi video yang dikongsikan, penghantar tersebut sempat menghubungi pelanggan Melayu terbabit untuk memaklumkan bahawa makanan yang dipesan adalah dari sebuah kedai makan berstatus tidak halal.

Bagaimanapun, pelanggan terbabit hanya menjawab dia sememangnya mengetahui status kedai tersebut disebabkan kerap membeli dari kedai terbabit selain meminta penghantar menggantungkan bungkusan makanan pada troli di hadapan rumahnya.

“Saya tahu. Nanti makanan itu awak gantung dekat dalam ada troli, ada penyangkut dekat situ. Lagipun adik saya ada dekat rumah,” balas pelanggan terbabit.

Dalam pada itu, penghantar tersebut turut menitipkan pesanan kepada orang ramai terutama yang beragama Islam untuk pastikan makanan dibeli adalah dari sumber dan kedai halal. – KOSMO! ONLINE

Tiada ulasan: