"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

Kelantan: Penjual air balang di Kota Bharu didakwa cabul anak angkat

Harapandaily

Seorang peniaga air balang di Kota Bharu, Kelantan dihadapkan ke Mahkamah Sesyen hari ini atas dakwaan melakukan amang seksual terhadap anak angkat perempuannya.

Tertuduh didakwa melakukan perbuatan itu terhadap anak angkatnya yang berusia 12 tahun 10 bulan pada Oktober tahun lalu.

Tertuduh bagaimanapun mengaku tidak bersalah dan mohon dibicarakan ketika pertuduhan dibacakan di hadapan Hakim Zulkifli Abllah.

Mengikut tiga pertuduhan, tertuduh didakwa berbuat demikian ketika dia dan mangsa menaiki motosikal di sebuah kampung.

Selain itu kejadian turut dilakukan di sebuah rumah di Kampung Guntong dan ketiga-tiga kejadian dilakukan Oktober tahun lalu.

Dia dituduh mengikut Seksyen 14(a) Akta Kesalahan-Kesalahan Seksual Terhadap Kanak-Kanak 2017 dan boleh dihukum mengikut Seksyen 14 akta sama. Jika sabit kesalahan, boleh dihukum penjara sehingga 20 tahun dan sebatan.

Pendakwaan dilakukan Timbalan Pendakwa Raya, Kamarul Hasyime Rosli dan tertuduh diwakili peguam, Mohd Firdaus Zainal Abidin.

Mahkamah membenarkan tertuduh diikat jamin RM20,000 dengan seorang penjamin, namun melarang lelaki berkenaan mengganggu mangsa dan saksi, selain melapor diri di Balai Polis Kok Lanas setiap bulan.

Mahkamah turut menetapnan 7 Oktober depan untuk sebutan semula kes.

Tiada ulasan: