"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

Dakwaan hantar senjata Israel: BDS gesa siasat, syarikat kargo nafi

Shahrin Aizat Noorshahrizam

Gerakan pro-Palestin, Boycott, Divestment, and Sanctions (BDS) telah menyeru supaya siasatan menyeluruh dijalankan berhubung dakwaan penghantaran bahan letupan ke Israel walaupun syarikat kargo yang dituduh itu telah menafikan penglibatan mereka.

Effect of Covid FinalEffect of Covid Final
Selepas membuat laporan polis mengenai dakwaan tersebut, Mohd Nazari Ismail daripada BDS Malaysia menuntut kerajaan mengambil tindakan segera terhadap syarikat kargo itu, yang beribu pejabat di Malaysia, jika didapati terlibat dalam penghantaran tersebut.

"Ini adalah satu perkara yang sangat mengejutkan macam mana ini boleh berlaku.

"Jadi kita minta polis untuk menyiasat dan juga kerajaan..kalau betul mereka ini bertanggungjawab atau menguruskan letupan letupan ini kerajaan kena mengambil tindakan terhadap syarikat tersebut kerana ini adalah bertentangan dengan undang undang antarabangsa," kata Nazari memberitahu wakil media di hadapan ibu pejabat polis daerah Sentul, Kuala Lumpur, hari ini.

Syarikat tersebut, United-O7 Asia, dengan tegas menafikan dakwaan ini.

Pengarah Asia Tenggara syarikat itu, Andrew Leahy, memberitahu Malaysiakini syarikat tersebut tidak terlibat secara langsung dalam penghantaran bahan letupan ke Israel, menekankan mereka hanya bertindak sebagai ejen bagi pemilik kapal yang berpangkalan di EU.

Tegasnya, syarikat itu mematuhi sepenuhnya undang-undang dan peraturan antarabangsa, serta telah mengesahkan semua permit dan dokumen yang diperlukan sebelum bersetuju dengan penghantaran tersebut.

"MV Kathrin kini sedang dalam pelayaran antarabangsa dari Asia ke destinasi terakhirnya di Laut Adriatik, dengan berhenti di Montenegro dan Slovenia. Kapal tersebut tidak akan berlabuh di mana-mana pelabuhan di Israel.

“Tambahan pula, bagi pihak pemilik kapal, kami ingin menekankan sebagai pengendali perkapalan antarabangsa, kami mengambil tanggungjawab kami dengan sangat serius," kata Leahy.

Sementara itu, jurucakap Sekretariat Solidariti Palestin (SSP) Tian Chua menggesa polis Malaysia untuk menyiasat perkara tersebut dan menentukan sama ada syarikat itu mempunyai kaitan dengan dakwaan penghantaran itu atau tidak, walaupun telah dinafikannya.

"Itulah sebab laporan polis ini untuk maklumkan kepada polis dan polis wajib untuk siasat sama ada unsur unsur jenayah itu melibatkan syarikat ini," katanya.

Chua mencadangkan kerajaan boleh mengambil pelbagai tindakan, daripada mengeluarkan amaran sehinggalah mengenakan denda, jika syarikat itu gagal membatalkan penghantaran tersebut dan menyatakan tindakan ini selaras dengan undang-undang dan peraturan yang berkenaan.

Dalam kenyataan yang dikeluarkan semalam, BDS merujuk penghakiman Mahkamah Keadilan Antarabangsa (ICJ) pada Januari 2024, dalam kes yang dibawa oleh Afrika Selatan, yang memutuskan Israel secara munasabah didakwa melakukan genosid.

BDS menyatakan ICJ dalam keputusan yang sama juga memerintahkan langkah sementara terhadap Israel untuk menghalang genosid di Gaza, yang bermaksud sesebuah negara boleh bertanggungjawab secara sah jika gagal mengambil langkah sewajarnya untuk mencegah dan menghentikan genosid.

Tiada ulasan: