"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

Anwar, Tian Chua tidak bertanding PRU 13?

Spekualsi Pilihan Raya Umum 13
Muda Mohd. Noor 

PETALING JAYA: Senarai sebahagian calon PKR untuk kerusi-kerusi parlimen yang ditandinginya pada pilihan raya umum ke 13 ini telah mula disiarkan beberapa blog tempatan.


Bagaimanapun, Ketua Umum PKR, Datuk Seri Anwar Ibrahim tidak disenaraikan. Nama beberapa ahli parlimen yang menang pada 2008 juga tiada dalam senarai tersebut.

Antaranya S Manikavasagam (Kapar) dan Yusmadi Yusof (Balik Pulau) dan Naib Presiden PKR yang juga ahli parlimen Batu, Tian Chua.

Beberapa pemimpin berpotensi seperti Badrul Hisham Shahrim yang juga ketua cabang PKR Rembau dan kini mengetua NGO yang diberi nama Solidariti Anak Muda Malaysia (SAMM) juga tercicir dari senarai tersebut.

Nama kebanyakan pengerusi PKR negeri seperti Datuk Fauzi Abdul Rahman (Pahang) juga tiada dalam senarai.

Tidak dapat dipastikan sama ada senarai tersebut adalah tulen atau sekadar spekulasi pilihan raya.

Lebih menarik dua bekas pegawai kanan tentera yang beberapa minggu menyertai PKR disenaraikan untuk bertanding.

Dua pegawai kanan tentera bertanding

Datuk Seri Md Hashim Hussein dicalonkan bertanding di parlimen Johor Bharu manakala Datuk Seri Abdul Ghafir Abdul Hamid di Pasir Gudang.

Pengerusi PKR Johor, Datuk Seri Chua Jui Meng dikatakan akan bertanding di Segamat, manakala Onn Abu Bakar akan bertanding di Sembrong dan Syed Hamid Ali di Batu Pahat.

Bendahari PKR William Leong akan mengekalkan Selayang, Fuziah Salleh mempertahankan Kuantan, Azan Ismail berpindah dari Indera Mahkota ke Kemaman dan Naib Persiden PKR, N Surendran mencuba nasib di Padang Serai.

Setiausaha Agung PKR Datuk Saifuddin Nasution Ismail berpindah dari Machang ke Kulim Bandar Baharu, manakala Datuk Johari Abdul mempertahankan Sungai Petani, Pengarah Strategi PKR Rafizi Ramli d Pandan.

Bekas pensyarah undang-undang UIA, Dr Abdul Aziz Bari di Sabak Bernam, Ketua Penerangan PKR di Dr Muhammad Nur Manuty di Bagan Serai, bekas Naib Presiden PKR, Mustafa Kamil Ayob di Pasir Salak.

Datuk Dr Tan Kee Kwong akan bertanding di Wangsa Maju, Ibrahim Yaacob di Setiawangsa, Naib Presiden PKR Nurul Izzah Anwar mempertahankan Lembah Pantai, Ketua AMK Shamsul Iskandar Md Akin di Bukit Katil.

Di Sarawak Pengerusi PKR negeri Baru Bian akan bertanding di Limbang, Zulkifli Abang Engkeh di Batang Lupar, Ali Biju di Saratok, Abun Sui Anyit di Hulu Rajang dan Roland Engan di Baram.

Tiada ulasan: