"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

Keputusan Putrajaya benarkan kilang beroperasi ‘bunuh rakyat’, kata MB N9

FMT Reporters

PETALING JAYA: Keputusan kerajaan pusat membenarkan kilang beroperasi tanpa kawalan sewajarnya ketika kes Covid-19 mendadak umpama ‘mengikat tangan dan kaki’ kerajaan negeri dalam perang melawan wabak, kata Menteri Besar Negeri Sembilan, Aminuddin Harun.

Beliau menambah kerajaan pusat mengkhianati amanah menjaga rakyat, dan oleh itu bertanggungjawab atas apa yang berlaku di Negeri Sembilan.

“Kerajaan Negeri Sembilan akan usaha sedayanya melindungi rakyat namun kerajaan persekutuan dengan kuasa ordinan darurat sebenarnya ‘membunuh rakyat’,” katanya di Twitter.

Ditanya pengguna Twitter bila kerajaan negeri nak tutup kilang di Negeri Sembilan, Aminuddin memaklumkan keputusan untuk membuka atau menutup premis perniagaan dan kilang ditentukan Majlis Keselamatan Negara.

Beliau menambah Negeri Sembilan telah mencadangkan kilang yang melaporkan kes positif ditutup selama 14 hari bagi mengawal penularan dalam industri di negeri itu, pada 30 Jun lalu.

“Pihak berkuasa tempatan pula berperanan hanya untuk membantu agensi kerajaan persekutuan dan tidak mempunyai bidang kuasa untuk menutup kilang,” katanya.

Tiada ulasan: