"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

Polis cekup buruan kes bunuh Bill Kayong lepas 6 tahun

Malaysiakini 

Seorang suspek yang dikehendaki oleh polis berhubung kes pembunuhan aktivis hak tanah adat Orang Asal Sarawaik Bill Kayong kini dalam tahanan polis setelah enam tahun menjadi buruan pihak berkuasa.

Menurut DayakDaily, suspek Koong Siang Ming @ Batu Ming berusia 26 tahun telah terbang dari Kuala Lumpur hari ini dan mendarat di Lapangan Terbang Antarabangsa Miri sekitar jam 1.55 tengah hari tadi dan kemudian ditahan di Balai Polis Pusat Miri untuk siasatan lanjut.

Laporan itu mendakwa Koong dipercayai bersembunyi di China sebelum pihak berkuasa negara itu menahan dan mengusirnya ke Malaysia kerana pasport yang telah tamat tempoh.

Bill Kayong atau nama Islamnya Mohd Hasbie Abdullah, 43, ditembak mati di persimpangan lampu trafik dekat E-Mart Supermarket di jalan pintas Tudan, Miri-Kuala Baram pada kira-kira 8.20 pagi, 21 Jun 2016.

'Bouncer' (pengawal keselamatan) kelab malam, Mohamad Fitri Pauz telah dijatuhkan hukuman mati pada tahun 2018 kerana membunuh Kayong yang juga setiausaha PKR Miri itu.

Sementara itu, Mahkamah Tinggi Miri pada Jun 2017 membebaskan dan melepaskan Lie Chang Loon, Chin Wui Ching dan ahli perniagaan Datuk Stephen Lee Chee Kiang daripada pertuduhan bersubahat dalam pembunuhan Kayong.

Ini setelah pihak pendakwaan gagal menunjukkan bukti prima facie yang mengaitkan mereka dengan pembunuhan Kayong.

Tiada ulasan: