"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

MP tidak dibenar bawa usul tidak percaya, Hanipa persoal kenapa Rais menyibuk

SITI NUR ZAWANI MISCON

Ahli Parlimen Sepang, Hanipa Maidin mengkritik tindakan Speaker Dewan Negara, Tan Sri Rais Yatim yang dilihat cuba mencampuri urusan di Dewan Rakyat.

Ini susulan kenyataan Rais semalam yang memberi amaran bahawa segala langkah untuk membawa usul undi tidak percaya terhadap Perdana Menteri, Tan Sri Mahiaddin Md Yasin tidak akan dibenarkan.

Hanipa berkata, tidak pernah lagi seorang Dewan Negara memasuki hal urusan di Dewan Rakyat.

“Dia (Rais) bukan Speaker Dewan Rakyat. Awat dia pi sibuk urusan Dewan?

“Dia keliru ke tentang fungsi jawatan dia? Atau terlebih mengampu,” soalnya.

“Setakat yang saya tahu tak pernah dengar lagi seorang speaker Dewan Rakyat buat kenyataan seperti dia  (Rais) kata. Apatah lagi speaker Dewan Negara yang sibuk ceroboh wilayah Dewan Rakyat,” katanya lagi dalam satu kenyataan ringkas.

Rais seperti dipetik Utusan Malaysia berkata, Perintah Tetap (Standing Orders) tidak membenarkan Ahli Parlimen menggerakkan usul undi tidak percaya yang dengan sengaja untuk memburukkan keadaan.

Beliau berkata, sidang khas Parlimen yang bermula 26 Julai nanti hanya akan menumpukan pada isu-isu mengenai pandemik Covid-19, lebih-lebih apabila Ahli Parlimen akan bersidang hanya lima hari.

Rais juga mengatakan bahawa usul itu tidak mungkin dimasukkan di dalam urusan majlis kerana semua usul mesti datang dari anggota Kabinet.

Sementara itu Hanipa yang juga Ahli Jawatankuasa AMANAH Nasional berkata, Ahli Parlimen mempunyai hak untuk memfailkan sebarang usul di Dewan Rakyat atau Dewan Negara.

“Tugas Speaker kena lihat dan baca usul yang difailkan itu dulu dan tidak buat kenyataan seperti dia (Rais) buat.

“Parlimen bukan kelab mafia atau samseng untuk ancam dan gertak orang,” katanya lagi.

Tiada ulasan: